Lähettämön toimintojen kehittäminen : Case: Novart Oy
Mustonen, Mikko (2010)
Mustonen, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057882
Tiivistelmä
Työssä keskityttiin pahimpiin ongelmakohtiin Novart Oy:n lähettämössä. Suurin ongelma oli nykyisen layoutin sopimattomuus tämän hetkiseen ja tulevaan tuotantoon. Muutoksien tärkein syy oli tuotantomäärien kasvaminen 10 000 yksiköstä jopa 18 000 yksikköön.
Muutokset toteutettiin suunnittelemalla layout tehokkaammaksi, sekä miettimällä tavaroiden sijoittelua lähettämössä. Tavaroille suunniteltiin tarkoituksen mukaiset hyllyjärjestelmät. Muutoksilla toiminnan pitäisi tehostua huomattavasti, sillä pelkästään kävelyn määrä on vähennetty puoleen nykyisestä tuotteiden paremmalla sijoittelulla.
Asiakaslavojen koonti voi muodostua ongelmaksi, jos toimintoja ei päästä harjoittelemaan kunnolla. Muutenkin tuotteiden uudelleen sijoittelulla voi olla alkuun negatiivinen vaikutus työn tehokkuuteen.
Tiedonkulun parantamiseen tulisi paneutua, sillä tieto ei aina välity sitä tarvitseville. Kirjallisuuden mukaan linjatyyppisessä tuotannossa on aina ongelmia. Ongelmia aiheuttavat satunnaiset muutokset, kuten väliin vedot ja pikatilaukset. Yhtenä ratkaisuna on työssä esitetty Messenger- tai keskustelupalstan tapaista tietokone sovellusta. Kysyjän ja vastaajan tiedot välittyisivät kaikille tuotannossa ja ne jäisivät muistiin. Muistissa olevista tiedoista voidaan analysoida ongelmatilanteita ja jopa poistaa ne saadun tiedon perusteella.
Ongelmatilanteissa pitäisi työntekijöillä olla selvät pelisäännöt, kuinka kyseisessä tilanteessa toimitaan. Kun tuotantomäärät nousevat lähelle 18 000 yksikköä, voi olla tarpeellista miettiä käytäntöjä tavaroiden puuttumiseen. Mitä odotetaan ja missä tilanteessa, vai odotetaanko mitään? Näitä tilanteita ei pitäisi syntyä, sillä tämänkaltainen toiminta on lähes aina tappiollista.
Toimitusketjujen seuraaminen ja tarkempi suunnittelu on jatkossa tarpeen. Muutokset ovat niin isoja, että niillä on suuri merkitys tavaroiden varastointiin ja lähettämön siisteyteen. Väärään aikaan saapuvat tavarat kuormittavat henkilöstöä epätasaisesti. Yhteistyön lisääminen ja toimintojen tehostaminen yhdessä toimittajien kanssa on lähes pakollinen toimi.
Muutokset toteutettiin suunnittelemalla layout tehokkaammaksi, sekä miettimällä tavaroiden sijoittelua lähettämössä. Tavaroille suunniteltiin tarkoituksen mukaiset hyllyjärjestelmät. Muutoksilla toiminnan pitäisi tehostua huomattavasti, sillä pelkästään kävelyn määrä on vähennetty puoleen nykyisestä tuotteiden paremmalla sijoittelulla.
Asiakaslavojen koonti voi muodostua ongelmaksi, jos toimintoja ei päästä harjoittelemaan kunnolla. Muutenkin tuotteiden uudelleen sijoittelulla voi olla alkuun negatiivinen vaikutus työn tehokkuuteen.
Tiedonkulun parantamiseen tulisi paneutua, sillä tieto ei aina välity sitä tarvitseville. Kirjallisuuden mukaan linjatyyppisessä tuotannossa on aina ongelmia. Ongelmia aiheuttavat satunnaiset muutokset, kuten väliin vedot ja pikatilaukset. Yhtenä ratkaisuna on työssä esitetty Messenger- tai keskustelupalstan tapaista tietokone sovellusta. Kysyjän ja vastaajan tiedot välittyisivät kaikille tuotannossa ja ne jäisivät muistiin. Muistissa olevista tiedoista voidaan analysoida ongelmatilanteita ja jopa poistaa ne saadun tiedon perusteella.
Ongelmatilanteissa pitäisi työntekijöillä olla selvät pelisäännöt, kuinka kyseisessä tilanteessa toimitaan. Kun tuotantomäärät nousevat lähelle 18 000 yksikköä, voi olla tarpeellista miettiä käytäntöjä tavaroiden puuttumiseen. Mitä odotetaan ja missä tilanteessa, vai odotetaanko mitään? Näitä tilanteita ei pitäisi syntyä, sillä tämänkaltainen toiminta on lähes aina tappiollista.
Toimitusketjujen seuraaminen ja tarkempi suunnittelu on jatkossa tarpeen. Muutokset ovat niin isoja, että niillä on suuri merkitys tavaroiden varastointiin ja lähettämön siisteyteen. Väärään aikaan saapuvat tavarat kuormittavat henkilöstöä epätasaisesti. Yhteistyön lisääminen ja toimintojen tehostaminen yhdessä toimittajien kanssa on lähes pakollinen toimi.