Kurkistus asiakasohjaajien työhön!
Kilkkinen, Mari-Anniina; Korhonen, Leena (2010)
Kilkkinen, Mari-Anniina
Korhonen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Tampereen kaupungin kotihoidon asiakasohjausyksikön asiakasohjaajien omia näkemyksiä työstään. Tavoitteena on lisätä tietoa asiakasohjaajien työnkuvasta sekä kartoittaa kyselylomakkeen avulla asiakasohjaajien omia näkemyksiä työn haasteista ja kehittämismahdollisuuksista kotihoidon asiakkaan palveluiden saannin parantamiseksi. Aiheen valinnassa ja rajauksessa auttoi oma kiinnostus asiakasohjaajan työnkuvaa kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen kaupungin asiakasohjausyksikössä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin asiakasohjaajille laaditun kyselylomakkeen avulla ja saanut vastaukset käsiteltiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiakasohjaajien työhön positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat ammattitaito, sosiaaliset tekijät sekä työn- ja työntekijän kehittymiseen vaikuttavat tekijät. Negatiivisesti työhön vaikuttavia tekijöitä olivat työn kuormittavuus, kotihoidon kriteerien ja ohjeistuksen puutteellisuus. Asiakasohjaajien omien näkemysten mukaan heidän työnsä koostui asiakas-, yhteis- ja toimistotyöstä. Työn kehittämismahdollisuuksina asiakasohjaajat nimesivät asiakaspalautekyselyn kehittäminen ja omien kehittämisehdotusten huomiointi ja toteutus.
Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen kaupungin asiakasohjausyksikössä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin asiakasohjaajille laaditun kyselylomakkeen avulla ja saanut vastaukset käsiteltiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiakasohjaajien työhön positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat ammattitaito, sosiaaliset tekijät sekä työn- ja työntekijän kehittymiseen vaikuttavat tekijät. Negatiivisesti työhön vaikuttavia tekijöitä olivat työn kuormittavuus, kotihoidon kriteerien ja ohjeistuksen puutteellisuus. Asiakasohjaajien omien näkemysten mukaan heidän työnsä koostui asiakas-, yhteis- ja toimistotyöstä. Työn kehittämismahdollisuuksina asiakasohjaajat nimesivät asiakaspalautekyselyn kehittäminen ja omien kehittämisehdotusten huomiointi ja toteutus.