Sähkömoottoreiden koestuspaikan modernisointi
Sillanpää, Marko (2010)
Sillanpää, Marko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia modernisointisuunnitelma ABB Motorsin koekentän koestuspaikalle TP 1. Modernisoinnin tarkoituksena on uusia järjestelmän vanhat tahtikoneet uusilla oikosulkumoottoreilla ja kasvattaa kyseisen koestuspaikan kapasiteettia koestettavien moottoreiden osalta. Suunnittelun lähtökohdaksi on otettu kapasiteetin kasvu 60 Hz:n alueella. Ylärajaksi mitoitukselle on otettu 300 kW:n teho napapariluvun 1 ja 2 moottoreilla.
Modernisointia on lähdetty suunnittelemaan ACS800 Multidrive-järjestelmään pohjautuen. Osallistumalla ABB Drivesin kurssille on saatu hyvä perehdytys kyseiseen järjestelmään. Suunnittelu on lähtenyt liikkeelle nykyiseen järjestelmään perehtymällä. Perehtymisen pohjalta on voitu päättää mitä osia nykyisestä järjestelmästä joudutaan uusimaan. Suunnittelu on aloitettu mitoittamalla tahtigeneraattorille vetomoottori ja koestettavalle moottorille jarrugeneraattori. Moottoreiden mitoituksen jälkeen on voitu mitoittaa ACS800 Multidrive-järjestelmän moottoreita ohjaavat invertterit. Koko järjestelmän komponenttien osalta on laskettu tehohäviöt, joiden perusteella voidaan mitoittaa järjestelmää syöttävä syöttöyksikkö.
Modernisoinnin tuloksena saadaan kyseisen koestuspaikan koestettavien moottoreiden tehon kapasiteettia kasvatettua 60 Hz:n alueella vastaamaan 50 Hz:n alueen kapasiteettia.
Opinnäytetyön yhtenä osa-alueena on ollut piirtää piirikaaviot nykyisestä järjestelmästä ohjauspöydässä käytettävien osien osalta. Uusien kuvien avulla pystytään vikatilanteissa viat paikantamaan paremmin ja kohdistamaan huolto oikeisiin osiin.
Modernisointia on lähdetty suunnittelemaan ACS800 Multidrive-järjestelmään pohjautuen. Osallistumalla ABB Drivesin kurssille on saatu hyvä perehdytys kyseiseen järjestelmään. Suunnittelu on lähtenyt liikkeelle nykyiseen järjestelmään perehtymällä. Perehtymisen pohjalta on voitu päättää mitä osia nykyisestä järjestelmästä joudutaan uusimaan. Suunnittelu on aloitettu mitoittamalla tahtigeneraattorille vetomoottori ja koestettavalle moottorille jarrugeneraattori. Moottoreiden mitoituksen jälkeen on voitu mitoittaa ACS800 Multidrive-järjestelmän moottoreita ohjaavat invertterit. Koko järjestelmän komponenttien osalta on laskettu tehohäviöt, joiden perusteella voidaan mitoittaa järjestelmää syöttävä syöttöyksikkö.
Modernisoinnin tuloksena saadaan kyseisen koestuspaikan koestettavien moottoreiden tehon kapasiteettia kasvatettua 60 Hz:n alueella vastaamaan 50 Hz:n alueen kapasiteettia.
Opinnäytetyön yhtenä osa-alueena on ollut piirtää piirikaaviot nykyisestä järjestelmästä ohjauspöydässä käytettävien osien osalta. Uusien kuvien avulla pystytään vikatilanteissa viat paikantamaan paremmin ja kohdistamaan huolto oikeisiin osiin.