Liikennekäyttäytyminen ja liikenneolot Limingan keskustassa ennen rakentamista ja rakentamisen aikana
Stenius, Sanna (2010)
Stenius, Sanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057796
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Limingan taajaman liikennekäyttäytymistä ennen rakennettavia toimenpiteitä sekä rakentamisen aikana. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten eri-ikäiset ihmiset käyttäytyvät liikenteessä eri kulkuneuvoja käyttäen ja miten he kokevat liikenneturvallisuuden kunnan keskusta-alueella. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten työmaan aikaiset liikennejärjestelyt vaikuttavat heidän toimintaansa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin alueella havainnointia sekä valo- ja videokuvausta. Liikenneturvallisuutta ja liikennekäyttäytymistä arvioitiin kuntalaisille ja kouluille suunnattujen kyselyjen avulla. Tämän lisäksi Limingan taajamassa tehtiin liikennelaskennat ja nopeusmittaukset toukokuussa 2009 kymmenessä eri konelaskentapisteessä.
Työn tuloksena saatiin selville, että keskustan alueella liikennekäyttäytyminen oli ”vapaata” ja tienkäyttäjät kokivat eniten liikenneturvallisuusongelmia tulevan kiertoliittymän liittymissä. Tulosten perusteella pelkästään nopeusrajoitusten alentaminen ilman rakenteellisia toimenpiteitä ei ole riittävästi alentanut ajonopeuksia. Lisäksi saatiin selville, että valaistus koettiin riittämättömäksi ennen rakentamista ja sen aikana. Myös työmaan aikainen tiedottaminen koettiin riittämättömäksi. Tämän opinnäytetyön tuloksia on tarkoitus käyttää myöhemmin vertailuaineistona, kun tutkitaan, oliko parannettavilla toimenpiteillä vaikutusta liikennekäyttäytymiseen ja -turvallisuuteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin alueella havainnointia sekä valo- ja videokuvausta. Liikenneturvallisuutta ja liikennekäyttäytymistä arvioitiin kuntalaisille ja kouluille suunnattujen kyselyjen avulla. Tämän lisäksi Limingan taajamassa tehtiin liikennelaskennat ja nopeusmittaukset toukokuussa 2009 kymmenessä eri konelaskentapisteessä.
Työn tuloksena saatiin selville, että keskustan alueella liikennekäyttäytyminen oli ”vapaata” ja tienkäyttäjät kokivat eniten liikenneturvallisuusongelmia tulevan kiertoliittymän liittymissä. Tulosten perusteella pelkästään nopeusrajoitusten alentaminen ilman rakenteellisia toimenpiteitä ei ole riittävästi alentanut ajonopeuksia. Lisäksi saatiin selville, että valaistus koettiin riittämättömäksi ennen rakentamista ja sen aikana. Myös työmaan aikainen tiedottaminen koettiin riittämättömäksi. Tämän opinnäytetyön tuloksia on tarkoitus käyttää myöhemmin vertailuaineistona, kun tutkitaan, oliko parannettavilla toimenpiteillä vaikutusta liikennekäyttäytymiseen ja -turvallisuuteen.