Kulttuurituottajaksi aikuisena - onnistuuko alan vaihto?
Linna, Taina (2010)
Linna, Taina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057789
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite oli selvittää, kuinka HUMAKista valmistuneet alan vaihtajat ovat työllistyneet. Tutkin niitä HUMAKin aikuiskoulutuslinjalta valmistuneita kulttuurituottajia, joiden pohjakoulutus oli joltain muulta kuin kulttuurialalta. Tutkimusta varten haastattelin kymmentä HUMAKin kulttuurituotannon aikuiskoulutuslinjalta valmistunutta henkilöä. Tutkimusmetodina käytin teemahaastattelua.
HUMAK toimi opinnäytetyön tilaajana, joten haastattelujen avulla selvitin myös sitä, kuinka tyytyväisiä aikuisopiskelijat olivat koulutukseensa. Tutkimuksessani on myös elämänkaaripsykologinen näkökulma, jolla halusin selvittää tekivätkö haastatellut päätöksensä alan vaihdosta tietyissä aikuisuuden ikävaiheissa.
Teoreettisena pohjana olen käyttänyt kulttuurituottajien työllistymiseen, koulutuspolitiikkaan, elämänkaaripsykologiaan ja työelämän muutokseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Haastatellut olivat pääasiassa erittäin tyytyväisiä kulttuurituotannon aikuiskoulutukseen. Moitteita tuli liian suppeasta kurssitarjonnasta, ohjauksen puutteesta ja kulttuurituottajien huonosta tunnettavuudesta. Kehuja tuli erityisesti koulutuksen joustavuudesta ja sopivuudesta työssäkäyvälle aikuiselle.
Haastattelemani alan vaihtajat olivat kaikki työllistyneet, mutta täydellisesti toiselta alalta kulttuurialalle vaihtoi vain neljä kymmenestä haastatellusta. Neljä haastateltua on koulutustaan vastaavassa työssä, mutta eivät työskentele kulttuurialalla. Kahdella haastatelluista alan vaihto ei onnistunut lainkaan.
Tutkimuksen tuloksena esitän konkreettisia ehdotuksia koulutuksen parantamiseksi ja sen työllistävyyden lisäämiseksi.
HUMAK toimi opinnäytetyön tilaajana, joten haastattelujen avulla selvitin myös sitä, kuinka tyytyväisiä aikuisopiskelijat olivat koulutukseensa. Tutkimuksessani on myös elämänkaaripsykologinen näkökulma, jolla halusin selvittää tekivätkö haastatellut päätöksensä alan vaihdosta tietyissä aikuisuuden ikävaiheissa.
Teoreettisena pohjana olen käyttänyt kulttuurituottajien työllistymiseen, koulutuspolitiikkaan, elämänkaaripsykologiaan ja työelämän muutokseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Haastatellut olivat pääasiassa erittäin tyytyväisiä kulttuurituotannon aikuiskoulutukseen. Moitteita tuli liian suppeasta kurssitarjonnasta, ohjauksen puutteesta ja kulttuurituottajien huonosta tunnettavuudesta. Kehuja tuli erityisesti koulutuksen joustavuudesta ja sopivuudesta työssäkäyvälle aikuiselle.
Haastattelemani alan vaihtajat olivat kaikki työllistyneet, mutta täydellisesti toiselta alalta kulttuurialalle vaihtoi vain neljä kymmenestä haastatellusta. Neljä haastateltua on koulutustaan vastaavassa työssä, mutta eivät työskentele kulttuurialalla. Kahdella haastatelluista alan vaihto ei onnistunut lainkaan.
Tutkimuksen tuloksena esitän konkreettisia ehdotuksia koulutuksen parantamiseksi ja sen työllistävyyden lisäämiseksi.