Mentorointikoulutuksen suunnittelu ja toteutus : case: Koulutuskeskus Salpaus
Ylivarvi, Jaana (2010)
Ylivarvi, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa mentorointikoulutus. Työn toimeksiantajana on Päijät-Hämeen koulutuskonsernin tulosyksikön Koulutuskeskus Salpauksen aikuiskoulutus ja työelämäpalvelut -yksikkö. Mentorointi on vuorovaikutukseen perustuva osaamisen siirtämisen ja henkilöstön kehittämisen menetelmä, jolla voidaan hiljaisen tiedon lisäksi siirtää myös muun muassa organisaatio-osaamista ja sosiaalisia taitoja. Mentorointi on kokonaisvaltaista oppimista, josta usein hyötyvät sekä aktori että mentori. Henkilöstön kehittämismenetelmänä mentorointi kuuluu osaamisen johtamisen osa-alueeseen.
Osaamisen johtaminen on johtamisen osa-alue, joka liittyy muun muassa henkilöstösuunnitteluun ja henkilöstöjohtamiseen, muutoksen johtamiseen ja strategiseen henkilöstöjohtamiseen, jolla turvataan organisaation kilpailu- ja toimintakyky. Osaamisen johtamisella luodaan myös kehittymisen edellytykset esimerkiksi organisaatiokulttuurin avulla.
Toimivan osaamisen johtamisen kannalta on tärkeää ymmärtää yksilön oppimista ja osaamista. Oppimista tapahtuu jatkuvasti ja sen kautta syntyy osaamista, josta osa muuttuu hiljaiseksi tiedoksi.
Opinnäytetyön tuotoksena on kahden iltapäivän mittainen erityisesti mentoreille ja aktoreille suunnattu koulutus. Koulutus pilotoitiin Koulutuskeskus Salpauksen opettajille ja aikuisopiskelijoille. Osallistujien antaman palautteen perusteella koulutuksen tärkeimmät kehittämiskohteet ovat sisällön syventäminen ja laajentaminen sekä opetusmateriaalin selkeyttäminen. Tulevaisuudessa koulutusta on tarkoitus markkinoida erilaisiin organisaatioihin.
Osaamisen johtaminen on johtamisen osa-alue, joka liittyy muun muassa henkilöstösuunnitteluun ja henkilöstöjohtamiseen, muutoksen johtamiseen ja strategiseen henkilöstöjohtamiseen, jolla turvataan organisaation kilpailu- ja toimintakyky. Osaamisen johtamisella luodaan myös kehittymisen edellytykset esimerkiksi organisaatiokulttuurin avulla.
Toimivan osaamisen johtamisen kannalta on tärkeää ymmärtää yksilön oppimista ja osaamista. Oppimista tapahtuu jatkuvasti ja sen kautta syntyy osaamista, josta osa muuttuu hiljaiseksi tiedoksi.
Opinnäytetyön tuotoksena on kahden iltapäivän mittainen erityisesti mentoreille ja aktoreille suunnattu koulutus. Koulutus pilotoitiin Koulutuskeskus Salpauksen opettajille ja aikuisopiskelijoille. Osallistujien antaman palautteen perusteella koulutuksen tärkeimmät kehittämiskohteet ovat sisällön syventäminen ja laajentaminen sekä opetusmateriaalin selkeyttäminen. Tulevaisuudessa koulutusta on tarkoitus markkinoida erilaisiin organisaatioihin.