Visuaalisen ilmeen hallinnan keinoja : case: mielipidetutkimus AinaCom Oy:n kuluttajapuolen uudesta visuaalisesta ilmeestä
Uutela, Maija (2010)
Uutela, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia visuaalisen ilmeen hallintaa yrityksen viestinnän, yrityskuvan ja graafisen ulkoasun suunnittelun kautta. Opinnäytetyön Case-yritys on ICT – alan yritys AinaCom Oy. Tutkimusosuudessa tutkitaan AinaCom Oy:n kuluttajapuolelle kehitetyn uuden visuaalisen ilmeen toimivuutta osana yrityksen markkinointiviestintää. Opinnäyteyössä selvitettävä tutkimusongelma on: onko kuluttajapuolen uusi visuaalinen ilme hyvä.
Opinnäytetyössä käsitellään myös AinaCom Oy:lle luotuja ilmelinjauksia. Aina-Com Oy:n, Ainan yrityspuolen ja Ainan kuluttajapuolta koskevien ilmelinjauksien tarkoitus on saattaa näiden visuaaliset ilmeet yhtenäisemmiksi keskenään.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään visuaalista identiteettiä, visuaalista markkinointia, markkinointiviestintää ja mainontaa, yrityksen viestintää ja visuaalista linjaa. Yrityskuvaosiossa käsitellään mielikuvia ja tavoitekuvia, identiteettiä, profiilia ja imagoa, visuaalista yrityskuvaa sekä design managementia. Graafisen ulkoasun osiossa käsitellään mm. kirjasimien, kuvien, värien ja sommittelun merkityksiä visuaalisen ilmeen suunnittelussa ja hallinnassa.
Tutkimusosio suoritetaan kvantitatiivisena tutkimuksena, joka tehdään WWW-kyselynä Webropol -kysely ja tiedonkeruu sovellutuksella. Tutkimuksen kysymykset laadittiin Ainalle tehtyjen ilmelinjausten ja kootun teoriaosuuden perusteella. Tutkimustuloksista selvisi, että AinaCom Oy:n kuluttajapuolen uusi visuaalinen ilme on jokseenkin mielenkiintoinen, kilpailijoiden ilmeistä eroava, luotettavuudesta ja vastuullisuudesta viestivä sekä yhteneväinen Ainan yrityspuolen visuaalisen ilmeen kanssa.
Opinnäytetyössä käsitellään myös AinaCom Oy:lle luotuja ilmelinjauksia. Aina-Com Oy:n, Ainan yrityspuolen ja Ainan kuluttajapuolta koskevien ilmelinjauksien tarkoitus on saattaa näiden visuaaliset ilmeet yhtenäisemmiksi keskenään.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään visuaalista identiteettiä, visuaalista markkinointia, markkinointiviestintää ja mainontaa, yrityksen viestintää ja visuaalista linjaa. Yrityskuvaosiossa käsitellään mielikuvia ja tavoitekuvia, identiteettiä, profiilia ja imagoa, visuaalista yrityskuvaa sekä design managementia. Graafisen ulkoasun osiossa käsitellään mm. kirjasimien, kuvien, värien ja sommittelun merkityksiä visuaalisen ilmeen suunnittelussa ja hallinnassa.
Tutkimusosio suoritetaan kvantitatiivisena tutkimuksena, joka tehdään WWW-kyselynä Webropol -kysely ja tiedonkeruu sovellutuksella. Tutkimuksen kysymykset laadittiin Ainalle tehtyjen ilmelinjausten ja kootun teoriaosuuden perusteella. Tutkimustuloksista selvisi, että AinaCom Oy:n kuluttajapuolen uusi visuaalinen ilme on jokseenkin mielenkiintoinen, kilpailijoiden ilmeistä eroava, luotettavuudesta ja vastuullisuudesta viestivä sekä yhteneväinen Ainan yrityspuolen visuaalisen ilmeen kanssa.