Vierassatamien markkinointi Helsingissä
Loippo-Sännälä, Eva-Mari (2010)
Loippo-Sännälä, Eva-Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047742
Tiivistelmä
Vapaa-ajan veneilyä ja siihen liittyviä asioita on tutkittu hyvin vähän Helsingin alueella. Aiemmat tutkimukset veneilystä ovat keskittyneet analysoimaan Suomenlahden satamien palveluita. Pienveneily matkatuotteena on kuitenkin lisääntynyt ja tullut erittäin suosituksi ja alan mahdollisuuksia voisi tarkastella enemmän.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingin vierassatamien markkinointia. Tutkimus pyrkii selvittämään venekerhojen ja -toimijoiden vierassataman nykyistä markkinointia, markkinoinnin kehittämismahdollisuuksia ja millaiseksi markkinointi koetaan. Tavoitteena on myös kartoittaa markkinointi- ja jakelukanavat, yhteistyökumppanuuksien merkitys markkinoinnissa ja halukkuutta yhteistyöhön eri toimijoiden kesken. Tarkastelun alla on myös Helsingin kaupungin matkailun rooli venematkailun näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin teemahaastattelemalla venesatamien vastuu- ja toimihenkilöitä ja veneily-yrittäjiä Helsingin alueella. Haastattelu tehtiin myös muutamalle venesatamia vapaa-aikana käyttävälle aktiiviselle veneilijälle. Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointia engagement-markkinoinnin, asiakasuskollisuuden ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan markkinointi on lähes mitätöntä ja sitä ei koeta tärkeäksi tai erilliseksi toimeksi. Markkinoinnilla käsitteenä on kallis maine ja pienten budjettien toimijoilla ei ole halukkuutta panostaa markkinoinnin toimiin. Markkinoinnin jakelukanavat ovat selkeästi tiedossa mutta niitä ei käytetä optimaalisesti, koska satamien täyttöaste on sesonkikautena riittävän hyvä ja jokaiselle toimijalle riittää kuitenkin asiakkaita. Parhaaksi jakelukanavaksi on koettu suusanallinen tiedonsiirto ja asiakasuskollisuutta pystytään todentamaan vuosittain. Satamaoppaita käytetään Internetin kanssa tiedonjakelukanavina. Halukkuutta yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa haluttiin mutta aloitteellisuutta tähän ei ollut. Yhteistyökumppanuuksien merkitys ymmärretään, muttei juuri huomioida toiminnassa. Tutkimustulosten mukaan Helsingin kaupungin matkailutoimistolta odotetaan enemmän joustavaa yhteistyötä ja yhteiseen veneluokitteluun on halukkuutta. Kaikki vastaajat pitivät kiinnostavana saada satamien tiedot kaupungin virallisille matkailusivustoille. Myös yöpyjien ja vierailijoiden lukumäärät voitaisiin lähettää vuosittain tilastoitavaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Helsingin vierassatamien markkinointia. Tutkimus pyrkii selvittämään venekerhojen ja -toimijoiden vierassataman nykyistä markkinointia, markkinoinnin kehittämismahdollisuuksia ja millaiseksi markkinointi koetaan. Tavoitteena on myös kartoittaa markkinointi- ja jakelukanavat, yhteistyökumppanuuksien merkitys markkinoinnissa ja halukkuutta yhteistyöhön eri toimijoiden kesken. Tarkastelun alla on myös Helsingin kaupungin matkailun rooli venematkailun näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin teemahaastattelemalla venesatamien vastuu- ja toimihenkilöitä ja veneily-yrittäjiä Helsingin alueella. Haastattelu tehtiin myös muutamalle venesatamia vapaa-aikana käyttävälle aktiiviselle veneilijälle. Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointia engagement-markkinoinnin, asiakasuskollisuuden ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan markkinointi on lähes mitätöntä ja sitä ei koeta tärkeäksi tai erilliseksi toimeksi. Markkinoinnilla käsitteenä on kallis maine ja pienten budjettien toimijoilla ei ole halukkuutta panostaa markkinoinnin toimiin. Markkinoinnin jakelukanavat ovat selkeästi tiedossa mutta niitä ei käytetä optimaalisesti, koska satamien täyttöaste on sesonkikautena riittävän hyvä ja jokaiselle toimijalle riittää kuitenkin asiakkaita. Parhaaksi jakelukanavaksi on koettu suusanallinen tiedonsiirto ja asiakasuskollisuutta pystytään todentamaan vuosittain. Satamaoppaita käytetään Internetin kanssa tiedonjakelukanavina. Halukkuutta yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa haluttiin mutta aloitteellisuutta tähän ei ollut. Yhteistyökumppanuuksien merkitys ymmärretään, muttei juuri huomioida toiminnassa. Tutkimustulosten mukaan Helsingin kaupungin matkailutoimistolta odotetaan enemmän joustavaa yhteistyötä ja yhteiseen veneluokitteluun on halukkuutta. Kaikki vastaajat pitivät kiinnostavana saada satamien tiedot kaupungin virallisille matkailusivustoille. Myös yöpyjien ja vierailijoiden lukumäärät voitaisiin lähettää vuosittain tilastoitavaksi.