Visuaalisen yritysilmeen suunnitelma
Ranne, Eveliina (2010)
Ranne, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047722
Tiivistelmä
Visuaalinen yritysilme on mielikuva, jonka ihmiset näkevät yrityksestä ja sen tulisi kuvata yrityksen toimintaa ja arvoja. Visuaalisen yritysilmeen tarkka suunnittelu on tärkeää, että yritysilmeestä saadaan kestävä ja yhtenäinen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tuotoksena syntyi visuaalisen yritysilmeen suunnitelma Laihian Kukkakauppa ja Hautaustoimisto Rannelle. Visuaaliseen yritysilmeeseen voi kuulua monia eri elementtejä, mutta yritys katsoi tärkeimmiksi elementeiksi logon, internetsivut, näyteikkunatarrat sekä tuotekansiot. Edellä mainituille kehitettiin yhtenäinen värimaailma ja typografia. Myöhemmin vuonna 2010 internetsivut tulevat käyttöön, kun yritys viettää 70-vuotisjuhliaan.
Teoriaosuudessa pohditaan yrityskuvaa ja siihen liittyviä käsitteitä. Työssä käsitellään asioita, joita tulisi ottaa huomioon visuaalista yritysilmettä suunniteltaessa, sekä kerrotaan, miten yritysilme vaikuttaa yrityksen eri osa-alueisiin. Työssä tulee esille, miksi yritysilme on tärkeä ja mitä kaikkea siihen voi kuulua. Työssä kerrotaan myös kukka- ja hautausalasta Suomessa, sekä pohditaan, miten luoda kestävä ja yhtenäinen yritysilme hautausalalle, jota on vaikea markkinoida ja jossa yhdistyvät kaksi eri alaa; kukka- ja hautausala. Työn johtopäätöksissä pohditaan, saavutettiinko tavoitteet, eli tuliko suunnitelmasta toteuttamiskelpoinen sekä miten kauan aikaa työ vei. Siinä pohditaan myös jatkotoimenpiteitä, eli koska internetsivut toteutetaan.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tuotoksena syntyi visuaalisen yritysilmeen suunnitelma Laihian Kukkakauppa ja Hautaustoimisto Rannelle. Visuaaliseen yritysilmeeseen voi kuulua monia eri elementtejä, mutta yritys katsoi tärkeimmiksi elementeiksi logon, internetsivut, näyteikkunatarrat sekä tuotekansiot. Edellä mainituille kehitettiin yhtenäinen värimaailma ja typografia. Myöhemmin vuonna 2010 internetsivut tulevat käyttöön, kun yritys viettää 70-vuotisjuhliaan.
Teoriaosuudessa pohditaan yrityskuvaa ja siihen liittyviä käsitteitä. Työssä käsitellään asioita, joita tulisi ottaa huomioon visuaalista yritysilmettä suunniteltaessa, sekä kerrotaan, miten yritysilme vaikuttaa yrityksen eri osa-alueisiin. Työssä tulee esille, miksi yritysilme on tärkeä ja mitä kaikkea siihen voi kuulua. Työssä kerrotaan myös kukka- ja hautausalasta Suomessa, sekä pohditaan, miten luoda kestävä ja yhtenäinen yritysilme hautausalalle, jota on vaikea markkinoida ja jossa yhdistyvät kaksi eri alaa; kukka- ja hautausala. Työn johtopäätöksissä pohditaan, saavutettiinko tavoitteet, eli tuliko suunnitelmasta toteuttamiskelpoinen sekä miten kauan aikaa työ vei. Siinä pohditaan myös jatkotoimenpiteitä, eli koska internetsivut toteutetaan.