Mitä liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat haluavat nähdä tulevassa tosi-tv -kilpailussa? : Tapaustutkimus: Johtamisen Hall of Fame by Aksios
Kivonen, Olga (2010)
Kivonen, Olga
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047720
Tiivistelmä
Yrityksen kohdatessa taloudellisesti vaikeita aikoja, johtamisen merkitys korostuu. Johtajuuden Hall of Fame -ohjelman tarkoituksena on herättää keskustelua erilaisesta johtamistavasta, joka ottaa huomioon työntekijöiden hyvinvoinnin, muttei unohda liiketoiminnan tarkoitusta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat haluavat nähdä tulevassa Johtajuuden Hall of Fame -tosi-tv -ohjelmassa. Ohjelman kohderyhmänä ovat 18–65-vuotiaat liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat. Sen tavoitteena on löytää voimaannuttavia johtajia ja edistää voimaannuttavan johtamisen ajattelua Suomessa.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Aksios Oy:lle, joka on ohjelman konseptin kehittäjä. Aksios tarjoaa muun muassa koulutus-, valmennus- ja osaamisen arviointipalveluja. Koulutukset keskittyvät sisäisen yrittäjyyden sekä esimies- ja johtamisosaamisen valmentamiseen.
Viitekehyksessä esitellään näkökulmia joukkoviestinnän tutkimiseen, jotka yrittävät valaista kuluttajien mediankäyttöä. Lisäksi käydään läpi tosi-tv:n kehitystä ja suosion syitä.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina haastatteluina, joita tehtiin viisi kappaletta. Haastattelujen kohderyhmänä olivat ohjelman kohderyhmän tavoin liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat.
Tutkimustulokset osoittivat, etteivät kaikki liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat olleet kiinnostuneita tosi-tv -ohjelmista. Ne, jotka kuitenkin katsoivat tosi-tv -ohjelmia, olivat kiinnostuneita ihmisten vuorovaikutuksesta ja siihen liittyvistä konflikteista ja ystävyyssuhteiden muodostumisen tarkkailemisesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat haluavat nähdä tulevassa Johtajuuden Hall of Fame -tosi-tv -ohjelmassa. Ohjelman kohderyhmänä ovat 18–65-vuotiaat liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat. Sen tavoitteena on löytää voimaannuttavia johtajia ja edistää voimaannuttavan johtamisen ajattelua Suomessa.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Aksios Oy:lle, joka on ohjelman konseptin kehittäjä. Aksios tarjoaa muun muassa koulutus-, valmennus- ja osaamisen arviointipalveluja. Koulutukset keskittyvät sisäisen yrittäjyyden sekä esimies- ja johtamisosaamisen valmentamiseen.
Viitekehyksessä esitellään näkökulmia joukkoviestinnän tutkimiseen, jotka yrittävät valaista kuluttajien mediankäyttöä. Lisäksi käydään läpi tosi-tv:n kehitystä ja suosion syitä.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina haastatteluina, joita tehtiin viisi kappaletta. Haastattelujen kohderyhmänä olivat ohjelman kohderyhmän tavoin liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat.
Tutkimustulokset osoittivat, etteivät kaikki liiketoiminnasta kiinnostuneet kuluttajat olleet kiinnostuneita tosi-tv -ohjelmista. Ne, jotka kuitenkin katsoivat tosi-tv -ohjelmia, olivat kiinnostuneita ihmisten vuorovaikutuksesta ja siihen liittyvistä konflikteista ja ystävyyssuhteiden muodostumisen tarkkailemisesta.