Ohjaus työvoimapoliittisessa koulutuksessa : hienovaraista tuuppimista eteenpäin
Lahtinen, Eija (2009)
Lahtinen, Eija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuneet henkilöt näkivät koulutuksen merkityksen laajemmin eri elämänkentissään. Työn avulla kartoitettiin myös, minkälaista ohjausta ja ohjaustyyliä opiskelijat pitivät hyvänä ja mikä merkitys koulutuksessa saadulla ohjauksella oli erilaisiin muutoksiin ja pohdintoihin koulutuksen aikana ja sen jälkeen.
Teoria osuudessa käsiteltiin työttömyyttä elämäntilanteena ja työvoimapoliittisen koulutuksen roolia kuntoutuksen kentässä. Työssä tarkasteltiin ohjaussuhteen laatua, muutosta, muutosprosessin etenemistä ja opiskelijoiden arvioita työvoimapoliittisen koulutuksen merkityksestä elämässä tapahtuneisiin muutoksiin.
Tiedot opinnäytetyöhön kerättiin kyselykaavakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Kyselylomake on survey-tutkimuksen keskeinen menetelmä mutta työssä voidaan nähdä myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Lomake lähetettiin kolmelletoista (13) talvella 2007–2008 työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuneelle opiskelijalle ja heistä kymmenen (10) palautti lomakkeen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että työvoimapoliittisessa koulutuksessa saatu ohjaus aktivoi monella tasolla pohtimaan laajemminkin omaan elämään liittyviä asioita. Itsetunnon nousu, uusien mahdollisuuksien löytyminen ja rohkeus asettaa uusia tavoitteita lisääntyivät. Ryhmän merkitys kannustavana tekijänä oli merkittävä samoin ohjaajan tapa ohjata. Yksilöohjauksen merkitys nähtiin tärkeänä palautteen saannin kannalta ja henkilökohtaisempien asioiden pohtimisen paikkana. Työvoimapoliittinen koulutus parhaimmillaan on voimaannuttava kokemus jolla on syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus.
Teoria osuudessa käsiteltiin työttömyyttä elämäntilanteena ja työvoimapoliittisen koulutuksen roolia kuntoutuksen kentässä. Työssä tarkasteltiin ohjaussuhteen laatua, muutosta, muutosprosessin etenemistä ja opiskelijoiden arvioita työvoimapoliittisen koulutuksen merkityksestä elämässä tapahtuneisiin muutoksiin.
Tiedot opinnäytetyöhön kerättiin kyselykaavakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Kyselylomake on survey-tutkimuksen keskeinen menetelmä mutta työssä voidaan nähdä myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Lomake lähetettiin kolmelletoista (13) talvella 2007–2008 työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuneelle opiskelijalle ja heistä kymmenen (10) palautti lomakkeen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että työvoimapoliittisessa koulutuksessa saatu ohjaus aktivoi monella tasolla pohtimaan laajemminkin omaan elämään liittyviä asioita. Itsetunnon nousu, uusien mahdollisuuksien löytyminen ja rohkeus asettaa uusia tavoitteita lisääntyivät. Ryhmän merkitys kannustavana tekijänä oli merkittävä samoin ohjaajan tapa ohjata. Yksilöohjauksen merkitys nähtiin tärkeänä palautteen saannin kannalta ja henkilökohtaisempien asioiden pohtimisen paikkana. Työvoimapoliittinen koulutus parhaimmillaan on voimaannuttava kokemus jolla on syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus.