HENKIREIKÄ SELVIYTYMISESSÄ PÄIVÄSTÄ PÄIVÄÄN : Telluksen asiakkaiden kokemuksia mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnasta
Tanttu, Anneli (2010)
Tanttu, Anneli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakkaiden kokemusten kokoaminen Telluksen, Ristiinan kunnan perusturvalautakunnan ylläpitämästä, päivätoiminnasta. Telluksen asiakaskunta koostuu kehitysvammaisista, mielenterveys- ja päihdekuntoutujista. Asiakkuutta tarkastelen tässä työssä mielenterveyskuntoutujan näkökulmasta.
Päivätoiminta on tärkeä avokuntoutuspalvelu pitkäaikaisista mielenterveysongelmista kärsiville mielenterveyskun-toutujille. Avopalveluiden merkitys korostuu tulevaisuudessa mielenterveystyössä tapahtuvan rakenteellisen uudistuksen myötä. Opinnäytetyön keskeisiä näkökulmia ovat: hyvinvointinäkökulma, hyvä palvelu sekä mielenterveyskuntoutuja asiakkaana. Kokosin aineiston asiakkailta puolistrukturoituna kyselynä (N=29). Kyselyyn osallistui 16 naista ja 13 miestä. Kyselyssä oli 4 teemaa. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Telluksen päivätoiminta auttaa asiakkaiden hyvinvoinnin toteutumisessa ja minkälaisia ovat Telluksen päivätoiminnan palvelut laadultaan asiakkaiden mielestä.
Tulosten mukaan palvelu on helposti käytettävissä: Tellus on koettu matalan kynnyksen paikaksi, jonka asiakkaaksi on helppo päästä. Telluksen toiminta parantaa mielenterveyskuntoutujien elämänlaatua ja lisää hyvinvointia vähentämällä yksinäisyyttä. Telluksesta löytyy keskusteluseuraa, vertaistukea ja ystäviä. Tellus antaa elämän sisältöä, mielekästä ja tavoitteellista toimintaa. Telluksessa järjestetään tapahtumia ja ohjelmaa vastanneiden mielestä melko riittävästi. Telluksen palvelut ovat hyviä ja palvelu on luottamuksellista. Telluksen henkilökunta on osaavaa ja henkilökuntaa on riittävästi.
Kehittämisehdotuksina vastaajat toivoivat pidempää aukioloaikaa, parkettien kunnostamista, lisää virikkeitä ja ohjattua toimintaa. Tuloksia voidaan hyödyntää psykiatristen avopalvelujen kehittämisessä ja niiden tarpeellisuutta arvioitaessa.
Päivätoiminta on tärkeä avokuntoutuspalvelu pitkäaikaisista mielenterveysongelmista kärsiville mielenterveyskun-toutujille. Avopalveluiden merkitys korostuu tulevaisuudessa mielenterveystyössä tapahtuvan rakenteellisen uudistuksen myötä. Opinnäytetyön keskeisiä näkökulmia ovat: hyvinvointinäkökulma, hyvä palvelu sekä mielenterveyskuntoutuja asiakkaana. Kokosin aineiston asiakkailta puolistrukturoituna kyselynä (N=29). Kyselyyn osallistui 16 naista ja 13 miestä. Kyselyssä oli 4 teemaa. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Telluksen päivätoiminta auttaa asiakkaiden hyvinvoinnin toteutumisessa ja minkälaisia ovat Telluksen päivätoiminnan palvelut laadultaan asiakkaiden mielestä.
Tulosten mukaan palvelu on helposti käytettävissä: Tellus on koettu matalan kynnyksen paikaksi, jonka asiakkaaksi on helppo päästä. Telluksen toiminta parantaa mielenterveyskuntoutujien elämänlaatua ja lisää hyvinvointia vähentämällä yksinäisyyttä. Telluksesta löytyy keskusteluseuraa, vertaistukea ja ystäviä. Tellus antaa elämän sisältöä, mielekästä ja tavoitteellista toimintaa. Telluksessa järjestetään tapahtumia ja ohjelmaa vastanneiden mielestä melko riittävästi. Telluksen palvelut ovat hyviä ja palvelu on luottamuksellista. Telluksen henkilökunta on osaavaa ja henkilökuntaa on riittävästi.
Kehittämisehdotuksina vastaajat toivoivat pidempää aukioloaikaa, parkettien kunnostamista, lisää virikkeitä ja ohjattua toimintaa. Tuloksia voidaan hyödyntää psykiatristen avopalvelujen kehittämisessä ja niiden tarpeellisuutta arvioitaessa.