Markkinoinnin nykytilan selvittäminen Rauman Keilahalli Oy:ssä
Karjalainen, Tommi (2010)
Karjalainen, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Rauman Keilahalli Oy:n nykyisen markkinoinnin tilannetta markkinoinnin kilpailukeinojen ja asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin mainonnan välineitä Raumalla ja sen lähialueilla keilahallin mainonnan kehittämistä varten.
Asiakastyytyväisyyskyselyn kohderyhmiksi valittiin harrastekeilaajat, kilpakeilaajat sekä hohtokeilaajat. Kyselyyn osallistui 87 vastaajaa, jotka edustivat hyvin kaikkia kohderyhmiä sekä ikäluokkia. Kyselyssä vastaajat saivat arvioida keilahallin toimintoja asteikolla 1‐5 ja antaa vapaata palautetta Rauman Keilahalli Oy:n kahvion sekä pro shopin tuotevalikoimista sekä muuta yleistä palautetta keilahallista.
Vastausten perusteella keilahallin yleisarvosanaksi muodostui 3,9. Parhaimmat arvostelut saivat aukioloajat, yleinen viihtyvyys ja henkilökunnan ammattitaito. Huonoimmat arvostelut saivat keilahallin internetsivut, mainonta sekä parkkipaikkatilanne. Kah‐vion tuotevalikoimat saivat paljon kehittävää palautetta vastaajien kertoessa omia toivomuksiaan kahvion ruokatarjonnasta.
Rauman Keilahalli Oy:n tulevan mainonnan välineiksi sopisivat mielestäni parhaiten sanomalehdet, radio, suoramainonta sekä internet‐ ja Facebook‐mainonta. Näillä mainonnan välineillä Rauman Keilahalli Oy tavoittaisi parhaiten eri ikäryhmät Raumalla ja sen lähialueilla. Mainonnassa on pyrittävä saamaan riittävästi toistoa ja tehokkuutta, jotta mainos havaitaan ja muistetaan paremmin. Hyvän mainonnan avulla Rauman Keilahalli Oy pystyy myös tasaamaan kysyntää hiljaisempana aikana.
Tämä opinnäytetyö antoi hyvän kuvan Rauman Keilahalli Oy:n markkinoinnin nykytilasta. Asiakastyytyväisyyskysely osoitti selviä kehittämisen kohteita, mutta antoi myös positiivista palautetta hallin toiminnasta. Mainonnan kehittämiseen tulee vielä panostaa, jotta saavutettaisiin nykyistä enemmän sekä potentiaalisia että nykyisiä asiakkaita.
Asiakastyytyväisyyskyselyn kohderyhmiksi valittiin harrastekeilaajat, kilpakeilaajat sekä hohtokeilaajat. Kyselyyn osallistui 87 vastaajaa, jotka edustivat hyvin kaikkia kohderyhmiä sekä ikäluokkia. Kyselyssä vastaajat saivat arvioida keilahallin toimintoja asteikolla 1‐5 ja antaa vapaata palautetta Rauman Keilahalli Oy:n kahvion sekä pro shopin tuotevalikoimista sekä muuta yleistä palautetta keilahallista.
Vastausten perusteella keilahallin yleisarvosanaksi muodostui 3,9. Parhaimmat arvostelut saivat aukioloajat, yleinen viihtyvyys ja henkilökunnan ammattitaito. Huonoimmat arvostelut saivat keilahallin internetsivut, mainonta sekä parkkipaikkatilanne. Kah‐vion tuotevalikoimat saivat paljon kehittävää palautetta vastaajien kertoessa omia toivomuksiaan kahvion ruokatarjonnasta.
Rauman Keilahalli Oy:n tulevan mainonnan välineiksi sopisivat mielestäni parhaiten sanomalehdet, radio, suoramainonta sekä internet‐ ja Facebook‐mainonta. Näillä mainonnan välineillä Rauman Keilahalli Oy tavoittaisi parhaiten eri ikäryhmät Raumalla ja sen lähialueilla. Mainonnassa on pyrittävä saamaan riittävästi toistoa ja tehokkuutta, jotta mainos havaitaan ja muistetaan paremmin. Hyvän mainonnan avulla Rauman Keilahalli Oy pystyy myös tasaamaan kysyntää hiljaisempana aikana.
Tämä opinnäytetyö antoi hyvän kuvan Rauman Keilahalli Oy:n markkinoinnin nykytilasta. Asiakastyytyväisyyskysely osoitti selviä kehittämisen kohteita, mutta antoi myös positiivista palautetta hallin toiminnasta. Mainonnan kehittämiseen tulee vielä panostaa, jotta saavutettaisiin nykyistä enemmän sekä potentiaalisia että nykyisiä asiakkaita.