Kuvallisuus työnohjauksessa
Pisto, Miia-Marika (2009)
Pisto, Miia-Marika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047663
Tiivistelmä
Tämän kirjallisen työn teoreettinen viitekehys painottuu psykodynaamiseen teoriaan. Työn tarkoituksena on tutkia kuvallisuutta työnohjauksessa. Sitä miten kuvallisuus voi tukea verbaalista vuorovaikutusta ja minkälaisia mahdollisuuksia kuvallinen työskentely voi työnohjauksessa avata.
Mielikuvien, unien ja kuvien tutkimisen ja työstämisen kautta niin työnohjaaja kuin ohjattavakin voivat tulla tietoisemmiksi itsestään ja sitä kautta löytää mahdollisuuksia ammatilliseen kasvuun ja kehitykseen sekä oman ammatti-identiteetin rakentumiseen.
Teoreettisen tiedon tutkimisen ja oman kokemuksen analysoinnin kautta keskeiseksi löydöksi tuli työnohjauksen triangulaarisen vuorovaikutussuhteen kaavio. Samanaikaisesti tämän työn tavoitteena on myös osaltaan purkaa mahdollisia ennakkoluuloja ja antaa rohkeutta mielikuvien, unien ja kuvien luovaan ja monipuoliseen käyttöön työnohjauksessa. Työ kokonaisuudessaan kuvaa myös omaa kasvuani. Ilon ja onnistumisten, toisaalta epävarmuuden, avuttomuuden, puutteen, häpeän ja rajallisuuden kokemusten kautta on mahdollisuus antaa tilaa uudelle tiedolle ja ymmärrykselle sekä kasvulle ja muutokselle.
Mielikuvien, unien ja kuvien tutkimisen ja työstämisen kautta niin työnohjaaja kuin ohjattavakin voivat tulla tietoisemmiksi itsestään ja sitä kautta löytää mahdollisuuksia ammatilliseen kasvuun ja kehitykseen sekä oman ammatti-identiteetin rakentumiseen.
Teoreettisen tiedon tutkimisen ja oman kokemuksen analysoinnin kautta keskeiseksi löydöksi tuli työnohjauksen triangulaarisen vuorovaikutussuhteen kaavio. Samanaikaisesti tämän työn tavoitteena on myös osaltaan purkaa mahdollisia ennakkoluuloja ja antaa rohkeutta mielikuvien, unien ja kuvien luovaan ja monipuoliseen käyttöön työnohjauksessa. Työ kokonaisuudessaan kuvaa myös omaa kasvuani. Ilon ja onnistumisten, toisaalta epävarmuuden, avuttomuuden, puutteen, häpeän ja rajallisuuden kokemusten kautta on mahdollisuus antaa tilaa uudelle tiedolle ja ymmärrykselle sekä kasvulle ja muutokselle.