Rakennusurakan vastaanotto ja takuuajan menettelytoimet
Tuikka, Ville (2010)
Tuikka, Ville
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047655
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Rakennusliike Halonen Oy:lle. Tavoitteena työssä oli tarkastella vastaanotto-tarkastus- ja takuuaikakäytäntöjä kirjallisuutta apuna käyttäen sekä laatia toimintakäsikirja menettelyjen helpottamiseksi.
Työssä käytettiin hyväksi alan kirjallisuutta sekä RT-kortistoa. Työn yleisessä osassa käsiteltiin takuun sisältöä, vastaanottoa ja takuutarkastusta sekä takuuaikaa. Näiden lisäksi yleisessä osassa käsiteltiin myös urakkasopimusta ja takuun määrittämistä siinä sekä laadunvarmistustoimia.
Toimintakäsikirja-osio laadittiin ohjeistamaan urakoitsijaa käytännön tilanteissa vastaanotto- ja takuu-aikana sekä takuuajan jälkeen. Käsikirjaosioon laadittiin myös ohjeistus urakoitsijan dokumentoinnista rakennusaikana, käyttö- ja huolto-ohjeen laadinnasta sekä vakuuksien merkityksestä ja niiden palautus-menettelystä. Toimintakäsikirja luo ohjeistuksen perustoimista vastaanottoon sekä takuuajan menette-lyihin antaen muistilistan ja "laadunvarmistuksen" kyseisiin vaiheisiin.
Työtä tehdessä keskeisimpiä esiin tulleita asioita vastaanoton ja takuuajan onnistumiseen olivat työn valmius ja virheiden minimointi vastaanottovaiheessa. Tämä saadaan aikaan oikeilla laadunvarmistus- toimenpiteillä, huolellisuudella sekä yhteistyöllä. Tämä antaa myös hyvät lähtökohdat takuuajan töiden minimoimiseksi.
Työssä käytettiin hyväksi alan kirjallisuutta sekä RT-kortistoa. Työn yleisessä osassa käsiteltiin takuun sisältöä, vastaanottoa ja takuutarkastusta sekä takuuaikaa. Näiden lisäksi yleisessä osassa käsiteltiin myös urakkasopimusta ja takuun määrittämistä siinä sekä laadunvarmistustoimia.
Toimintakäsikirja-osio laadittiin ohjeistamaan urakoitsijaa käytännön tilanteissa vastaanotto- ja takuu-aikana sekä takuuajan jälkeen. Käsikirjaosioon laadittiin myös ohjeistus urakoitsijan dokumentoinnista rakennusaikana, käyttö- ja huolto-ohjeen laadinnasta sekä vakuuksien merkityksestä ja niiden palautus-menettelystä. Toimintakäsikirja luo ohjeistuksen perustoimista vastaanottoon sekä takuuajan menette-lyihin antaen muistilistan ja "laadunvarmistuksen" kyseisiin vaiheisiin.
Työtä tehdessä keskeisimpiä esiin tulleita asioita vastaanoton ja takuuajan onnistumiseen olivat työn valmius ja virheiden minimointi vastaanottovaiheessa. Tämä saadaan aikaan oikeilla laadunvarmistus- toimenpiteillä, huolellisuudella sekä yhteistyöllä. Tämä antaa myös hyvät lähtökohdat takuuajan töiden minimoimiseksi.