PC-pohjaisen lentosimulaattorin käytettävyys peruslentokoulutuksen tukena : Lento-oppilaiden näkemyksiä
Salo, Matias (2010)
Salo, Matias
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037623
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli hakea tietoa siitä, onko kaupallisilla PC-pohjaisilla laitteilla ja ohjelmistoilla toteutetulla lentosimulaattoriympäristöllä käyttöarvoa varsinaisen peruslentokoulutuksen tukijana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena fenomenologisen tutkimusstrategian keinoin.
Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin: millaisia näkemyksiä lento-oppilailla on kaupallisen PC-pohjaisen lentosimulaattorijärjestelmän käytettävyydestä peruslentokoulutuksen tukena, sekä onko kaupallisilla PC-pohjaisilla lentosimulointilaitteilla muodostettua simulaattoriympäristöä mahdollista käyttää peruslentokoulutuksen tukena lento-oppilaiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin rakentamalla kaupallisilla laitteilla toteutettu lentosimulaattoriympäristö. Simulaattoria testaamaan valittiin peruslentokoulutustaan suorittavia lento-oppilaita. Tutkittavat suorittivat ennalta suunnitellun ohjelman mukaisen koelennon ja heitä pyydettiin arvioimaan lennon aikana simulaattorin koulutuksellista käytettävyyttä todelliseen ympäristöön verrattuna. Tutkittavat haastateltiin koelennon jälkeen teemahaastattelun keinoin.
Tutkittavien kokemuksista nousi vahvimmin esiin simulaattorin soveltuvuus erityisesti ilmailun alkeitten ja perusteiden, kuten ilma-aluksen ohjaus- sekä mittariluku-tekniikan, opetteluun. Lisäksi simulaattorin käytettävyys peruslentokoulutuksen jatkuessa nähtiin tarkoituksenmukaisena kertauskoulutuksen osalta. Tärkeänä edellytyksenä simulaattorin käytettävyydelle nähtiin se, että simulaattoriharjoittelu vaatii tavoitteellisen ja kurinalaisen oppimisympäristön.
Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin: millaisia näkemyksiä lento-oppilailla on kaupallisen PC-pohjaisen lentosimulaattorijärjestelmän käytettävyydestä peruslentokoulutuksen tukena, sekä onko kaupallisilla PC-pohjaisilla lentosimulointilaitteilla muodostettua simulaattoriympäristöä mahdollista käyttää peruslentokoulutuksen tukena lento-oppilaiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin rakentamalla kaupallisilla laitteilla toteutettu lentosimulaattoriympäristö. Simulaattoria testaamaan valittiin peruslentokoulutustaan suorittavia lento-oppilaita. Tutkittavat suorittivat ennalta suunnitellun ohjelman mukaisen koelennon ja heitä pyydettiin arvioimaan lennon aikana simulaattorin koulutuksellista käytettävyyttä todelliseen ympäristöön verrattuna. Tutkittavat haastateltiin koelennon jälkeen teemahaastattelun keinoin.
Tutkittavien kokemuksista nousi vahvimmin esiin simulaattorin soveltuvuus erityisesti ilmailun alkeitten ja perusteiden, kuten ilma-aluksen ohjaus- sekä mittariluku-tekniikan, opetteluun. Lisäksi simulaattorin käytettävyys peruslentokoulutuksen jatkuessa nähtiin tarkoituksenmukaisena kertauskoulutuksen osalta. Tärkeänä edellytyksenä simulaattorin käytettävyydelle nähtiin se, että simulaattoriharjoittelu vaatii tavoitteellisen ja kurinalaisen oppimisympäristön.