HOIVAYRITTÄJYYTTÄ SUUNNITTELEVAN AAKKOSET : henkilöstökäsikirjamalli yrittäjän tueksi
Latva, Riitta (2010)
Latva, Riitta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037577
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Latva, Riitta. Hoivayrittäjyyttä suunnittelevan aakkoset. Henkilöstökäsikirjamalli yrittäjän tueksi. Helsinki, kevät 2010, 62 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Hoivayrittäjyys lisääntyy Suomessa. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda henkilöstö-käsikirjan malli aloittelevien yrittäjien tueksi heidän tarpeistaan käsin. Lisäksi tarkoi-tus oli antaa perustietoa hoiva-alan yritystoiminnasta Suomessa ja käytännön neu-voja yrityksen suunnitteluvaiheessa.
Laatu ja asiakaslähtöisyys ovat tänä päivänä palvelualojen valttikortteja ja ne ovat kiinteässä yhteydessä toisiinsa, sillä asiakaslähtöisyys on usein yrityksen arvo ja laadun tae. Näitä käsitteitä on avattu opinnäytetyössä. Hoiva käsitteenä on tarkas-teltavana teoriaosuudessa.
Aineisto opinnäytetyötä varten kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Henkilöstökäsikirjan rakenne laadittiin vaiheittain kir-jallisuuskatsauksen ja teoriaosuuden edetessä. Teoreettinen osuus käsittelee kir-jallisuuden valossa työyhteisön toimintaan liittyvää teoriatietoa monesta näkökul-masta. Pyrkimyksenä on antaa mahdollisimman kattava ja realistinen kuva hoiva-alan yrittäjyyttä harkitsevalle.
Haastattelun tulokset osoittivat, että kirjallisuudessa esitetty hoivayrittäjäprofiili on yhteneväinen kentällä toimivien yrittäjien profiilin kanssa. Yrittäjät kokivat toteute-tun produktion tarpeelliseksi työyhteisön hyvinvoinnin ja laadukkaan asiakaspalve-lun toteuttamisessa.
Asiasanat: hoivayrittäjät, laatu, asiakaslähtöisyys, henkilöstö, käsikirjat, johtaminen
Latva, Riitta. Hoivayrittäjyyttä suunnittelevan aakkoset. Henkilöstökäsikirjamalli yrittäjän tueksi. Helsinki, kevät 2010, 62 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Hoivayrittäjyys lisääntyy Suomessa. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda henkilöstö-käsikirjan malli aloittelevien yrittäjien tueksi heidän tarpeistaan käsin. Lisäksi tarkoi-tus oli antaa perustietoa hoiva-alan yritystoiminnasta Suomessa ja käytännön neu-voja yrityksen suunnitteluvaiheessa.
Laatu ja asiakaslähtöisyys ovat tänä päivänä palvelualojen valttikortteja ja ne ovat kiinteässä yhteydessä toisiinsa, sillä asiakaslähtöisyys on usein yrityksen arvo ja laadun tae. Näitä käsitteitä on avattu opinnäytetyössä. Hoiva käsitteenä on tarkas-teltavana teoriaosuudessa.
Aineisto opinnäytetyötä varten kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Henkilöstökäsikirjan rakenne laadittiin vaiheittain kir-jallisuuskatsauksen ja teoriaosuuden edetessä. Teoreettinen osuus käsittelee kir-jallisuuden valossa työyhteisön toimintaan liittyvää teoriatietoa monesta näkökul-masta. Pyrkimyksenä on antaa mahdollisimman kattava ja realistinen kuva hoiva-alan yrittäjyyttä harkitsevalle.
Haastattelun tulokset osoittivat, että kirjallisuudessa esitetty hoivayrittäjäprofiili on yhteneväinen kentällä toimivien yrittäjien profiilin kanssa. Yrittäjät kokivat toteute-tun produktion tarpeelliseksi työyhteisön hyvinvoinnin ja laadukkaan asiakaspalve-lun toteuttamisessa.
Asiasanat: hoivayrittäjät, laatu, asiakaslähtöisyys, henkilöstö, käsikirjat, johtaminen