The video postcard project : raportti kansainvälisen projektin tuottamisesta
Mokkila-Halinen, Minna (2010)
Mokkila-Halinen, Minna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037482
Tiivistelmä
Raportissa tarkastelukohteena on toiminnallisena opinnäytteenä toteutettu kansainvälinen videopostikorttiprojekti ”My neighbourhood”. Raportin laatija vastasi projektin aikataulutuksesta Suomessa, verkostoitumisesta Suomen ja muiden osallistujamaiden vastuuhenkilöiden ja tuottajien kanssa sekä tiedottamisesta. Lisäksi hän osallistui Suomen edustajana paneelikeskusteluun Syracusen kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Suomessa Pertunmaan Taimelan koulun videopostikortin ensi-ilta oli 27.3.2008 ja kansainvälinen deadline oli 15.3.2008. Kaikkien projektiin osallistuneiden maiden postikortit esitettiin 3.5.2008 IMAX at MOST -elokuvateatterissa Syracusen kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla Yhdysvalloissa. Toiminnallisen osuuden valvojana toimi Kaija Juurikkala.
Projektiin osallistui kuusi lapsiryhmää ympäri maapalloa. Vastaparit tekivät toisilleen kuvallisen tervehdyksen oman maansa elinympäristöstä ja itsestään. Projektissa olivat mukana Yhdysvalloista Syracuse, Brooklyn ja Oneida Nati-on sekä Israel, Senegal ja Suomi. Postikortti sai kestää 5-7 minuuttia ja se ei saanut sisältää informatiivista puhetta, äänet ja musiikki olivat sallittuja.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli perehtyä elokuva-alan tuottamiseen ja löytää kanavia, joilla voidaan yhdistää kult-tuurin tuottaminen ja perusopetus. Kulttuurituottaja voi ammattimaisella otteella tukea opetustyötä muuttuvan tieto-yhteiskunnan ja globalisaation tuomien haasteiden edessä. Tärkeänä tavoitteena oli myös kansainvälisen yhteistyön kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli valottaa media- ja kansainvälisyyskasvatuksen kenttää tuottajan toiminta-alueena tulevaisuudessa. Lapsiryhmän näkökulmasta tavoitteena oli tukea oppilaiden mahdollisuuksia yhdessä työskentelyyn ja vuorovaikutukseen sekä yhteisiin elämyksiin. Lapsiryhmälle asetettuna tavoitteena voitiin pitää myös oppilaiden eri kulttuurien ymmärryksen kehittämistä ja vuorovaikutustaitojen vahvistamista.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat. Lapsilta saadun palautteen mukaan työskentely oli antoisaa, vaikkakin työlästä. Yleisön palaute Syracusen festivaaleilta oli kannustavaa. Kuvasta välittyi luonnollisuus ja suomalaisen kulttuurin aitous. Opinnäytteen tekijälle projektin tekeminen antoi kuvaa tuottajan työn haasteellisuudesta ja monitasoisuudesta, jota kansainvälisen projektin osa-alueen tuottaminen aikataulussa vaatii. Projektiin osallistuneen työryhmän merkitys oli lopputuloksen kannalta suuri.
Raportissa perehdytään perusopetuksen media- ja kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteisiin ja toiminnalliseen mediakasvatukseen. Lisäksi raportissa esitellään projektin vaiheita, mm. taustoja, tavoitteita, työskentelytapoja ja palautetta.
Projektiin osallistui kuusi lapsiryhmää ympäri maapalloa. Vastaparit tekivät toisilleen kuvallisen tervehdyksen oman maansa elinympäristöstä ja itsestään. Projektissa olivat mukana Yhdysvalloista Syracuse, Brooklyn ja Oneida Nati-on sekä Israel, Senegal ja Suomi. Postikortti sai kestää 5-7 minuuttia ja se ei saanut sisältää informatiivista puhetta, äänet ja musiikki olivat sallittuja.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli perehtyä elokuva-alan tuottamiseen ja löytää kanavia, joilla voidaan yhdistää kult-tuurin tuottaminen ja perusopetus. Kulttuurituottaja voi ammattimaisella otteella tukea opetustyötä muuttuvan tieto-yhteiskunnan ja globalisaation tuomien haasteiden edessä. Tärkeänä tavoitteena oli myös kansainvälisen yhteistyön kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli valottaa media- ja kansainvälisyyskasvatuksen kenttää tuottajan toiminta-alueena tulevaisuudessa. Lapsiryhmän näkökulmasta tavoitteena oli tukea oppilaiden mahdollisuuksia yhdessä työskentelyyn ja vuorovaikutukseen sekä yhteisiin elämyksiin. Lapsiryhmälle asetettuna tavoitteena voitiin pitää myös oppilaiden eri kulttuurien ymmärryksen kehittämistä ja vuorovaikutustaitojen vahvistamista.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat. Lapsilta saadun palautteen mukaan työskentely oli antoisaa, vaikkakin työlästä. Yleisön palaute Syracusen festivaaleilta oli kannustavaa. Kuvasta välittyi luonnollisuus ja suomalaisen kulttuurin aitous. Opinnäytteen tekijälle projektin tekeminen antoi kuvaa tuottajan työn haasteellisuudesta ja monitasoisuudesta, jota kansainvälisen projektin osa-alueen tuottaminen aikataulussa vaatii. Projektiin osallistuneen työryhmän merkitys oli lopputuloksen kannalta suuri.
Raportissa perehdytään perusopetuksen media- ja kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteisiin ja toiminnalliseen mediakasvatukseen. Lisäksi raportissa esitellään projektin vaiheita, mm. taustoja, tavoitteita, työskentelytapoja ja palautetta.