Perhetyön toteuttaminen alle kouluikäisten lasten perheissä
Ala-Hynnilä, Heidi; Kettunen, Mari (2010)
Ala-Hynnilä, Heidi
Kettunen, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten perhetyötä toteutetaan perheissä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Perhetyö on hyvin monimuotoista, sillä sitä voidaan toteuttaa eri tavoilla ja erilaisissa organisaatioissa. Perhetyön jäsentymättömyyden vuoksi perhetyötä halutaan kehittää yhtenäisemmäksi ja selkeämmäksi. Tutkimuksessa perehdytään perhetyöhön, sillä se on työmuotona vielä kohtalaisen uusi.
Työssä käsitellään perhetyön organisointia, alle kouluikäisten lasten kanssa tehtävää perhetyötä ja perhetyössä käytettäviä menetelmiä, sillä ne liittyvät oleellisesti tutkimuksen tavoitteeseen. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä haastateltiin perhetyötä tekeviä työntekijöitä. Tutkimus toteutettiin Jalasjärven, Ilmajoen ja Kurikan alueella.
Tutkimuksesta selvisi, että eri organisaatioissa etenkin perhetyötä tekevien nimike ja määrä vaihtelivat. Perhetyöhön toivottiin lisää resursseja erityisesti ennaltaehkäisevään työhön, sillä suurin osa haastateltavista teki korjaavaa perhetyötä. Kaikkien haastateltavien mukaan alle kouluikäisten lasten perheiden parissa tehtävän perhetyön tärkeitä huomionkohteita ovat etenkin perhekeskeisyys, vanhemmuuden tukeminen ja lapsen havainnointi. Myös menetelmät täytyy valita pienelle lapselle sopivaksi ja suhteuttaa ne lapsen ikään ja kehitystasoon. Kaikissa tutkittujen kuntien organisaatioissa käytettiin samantyylisiä menetelmiä, mutta työntekijän nimike ja tehtävänkuva vaikutti siihen, oliko työ enemmän konkreettista auttamista vai ohjaamista.
Työssä käsitellään perhetyön organisointia, alle kouluikäisten lasten kanssa tehtävää perhetyötä ja perhetyössä käytettäviä menetelmiä, sillä ne liittyvät oleellisesti tutkimuksen tavoitteeseen. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä haastateltiin perhetyötä tekeviä työntekijöitä. Tutkimus toteutettiin Jalasjärven, Ilmajoen ja Kurikan alueella.
Tutkimuksesta selvisi, että eri organisaatioissa etenkin perhetyötä tekevien nimike ja määrä vaihtelivat. Perhetyöhön toivottiin lisää resursseja erityisesti ennaltaehkäisevään työhön, sillä suurin osa haastateltavista teki korjaavaa perhetyötä. Kaikkien haastateltavien mukaan alle kouluikäisten lasten perheiden parissa tehtävän perhetyön tärkeitä huomionkohteita ovat etenkin perhekeskeisyys, vanhemmuuden tukeminen ja lapsen havainnointi. Myös menetelmät täytyy valita pienelle lapselle sopivaksi ja suhteuttaa ne lapsen ikään ja kehitystasoon. Kaikissa tutkittujen kuntien organisaatioissa käytettiin samantyylisiä menetelmiä, mutta työntekijän nimike ja tehtävänkuva vaikutti siihen, oliko työ enemmän konkreettista auttamista vai ohjaamista.