Vanhempien ajatuksia kasvatuskumppanuudesta Otaniemen päiväkodissa
Kallio, Hanna (2010)
Kallio, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027419
Tiivistelmä
Kallio, Hanna. Vanhempien ajatuksia kasvatuskumppanuudesta Otaniemen päiväkodissa. Helsinki, kevät 2010, 55 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjel-ma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + las-tentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Otaniemen päiväkodin lasten vanhempi-en käsityksiä ja mielipiteitä kasvatuskumppanuudesta. Tavoitteena oli myös selvittää miten vanhemmat kokivat kasvatuskumppanuuden toteutuvan Ota-niemen päiväkodissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kasvatuskumppanuutta ja sen muotoutumista. Kasvatuskumppanuuden muotoutumisessa käsiteltiin sen taustalla vaikuttavia lakeja ja asiakirjoja sekä kontekstuaalisen kasvun mal-lia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin puoli-strukturoidulla kyselylomakkeella Otaniemen päiväkodin suomenkielisten lasten vanhemmilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan Otaniemen päiväkodin vanhemmat kokivat tärkeim-miksi asioiksi kasvatuskumppanuudessa avoimen ja luottamuksellisen vuoro-vaikutuksen sekä yhdessä tekemisen. Kasvatuskumppanuuden koettiin toteutu-van tasavertaisesti ja vuorovaikutuksen olevan avointa Otaniemen päiväkodis-sa.
Johtopäätöksinä tuloksista voidaan tuoda esille vanhempien tyytyväisyys Ota-niemen päiväkotiin ja kasvatuskumppanuuteen. Avoin keskustelu vanhempien ja päiväkodin välillä luo luottamusta, joka tukee kasvatuskumppanuutta. Yhtei-sen lapsen hyväksi toimimisen ja keskustelun koettiin myös tukevan vanhem-muutta.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, päivähoito, vanhemmat, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjel-ma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + las-tentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Otaniemen päiväkodin lasten vanhempi-en käsityksiä ja mielipiteitä kasvatuskumppanuudesta. Tavoitteena oli myös selvittää miten vanhemmat kokivat kasvatuskumppanuuden toteutuvan Ota-niemen päiväkodissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kasvatuskumppanuutta ja sen muotoutumista. Kasvatuskumppanuuden muotoutumisessa käsiteltiin sen taustalla vaikuttavia lakeja ja asiakirjoja sekä kontekstuaalisen kasvun mal-lia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin puoli-strukturoidulla kyselylomakkeella Otaniemen päiväkodin suomenkielisten lasten vanhemmilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan Otaniemen päiväkodin vanhemmat kokivat tärkeim-miksi asioiksi kasvatuskumppanuudessa avoimen ja luottamuksellisen vuoro-vaikutuksen sekä yhdessä tekemisen. Kasvatuskumppanuuden koettiin toteutu-van tasavertaisesti ja vuorovaikutuksen olevan avointa Otaniemen päiväkodis-sa.
Johtopäätöksinä tuloksista voidaan tuoda esille vanhempien tyytyväisyys Ota-niemen päiväkotiin ja kasvatuskumppanuuteen. Avoin keskustelu vanhempien ja päiväkodin välillä luo luottamusta, joka tukee kasvatuskumppanuutta. Yhtei-sen lapsen hyväksi toimimisen ja keskustelun koettiin myös tukevan vanhem-muutta.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, päivähoito, vanhemmat, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus