VENÄJÄ RAKENTAA UUTTA ITÄMEREN SATAMAKAPASITEETTIA
Romanova, Viktoria (2010)
Romanova, Viktoria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027397
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on Venäjän satamien laajentaminen Suomenlahdella. Tavoitteena on tuoda uutta tietoa Venäjän Itämeren satamista, antaa kaatavan kuvan kyseisen satamakapasiteetin nykytilasta ja arvioida sen tulevaisuudennäkymät. Opinnäytetyöni on pienimuotoinen tietopaketti Venäjän kauppakumppaneille, jotka harkitsevat liiketoimintansa kehittämistä globaalisen ulkomaankaupan trendien mukaan ja kaipaavat ajantasoista tietoa Venäjän liikennestrategiasta Suomenlahdella sekä Venäjän Itämeren satamakapasiteetin laajentamisesta.
Tämä selvitys on kvalitatiivinen, teoreettinen tutkielma Venäjän Suomenlahdella sijaitsevista satamista. Työssä selvitetään Venäjän Itämeren isompien satamien tilaa ja kehitysnäkymiä. Lisäksi työssä kerrotaan lyhyesti Venäjän ulkomaankaupan kehityksestä sekä Venäjän liikennestrategiasta, jossa pääpaino on Venäjän kansainväliseen kauppakäyntiin Itämerellä, sillä suurin osa Venäjän ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee Pietarin ja Leningradin oblastin kautta.
Aihe on ollut jo muutaman vuoden aikana logistiikka-alan kuumimpia kysymyksiä niin Venäjällä kuin Suomessakin. Suomen kautta kulkevaa Venäjän transitoliikenteen tulevaisuus näyttää epävarmalta ja herättää paljon keskusteluja Suomen mediassa. Toisaalta Venäjä on kasvavien kuljetusvirtojen ja läheisyyden takia suomalaisille logistiikkayrityksille luonnollinen laajenemissuunta. Venäjä tukee taloudenkehitystään satamiensa laajentamisella, mutta onko kyseisellä liiketoimintaympäristön muutoksella yhtä positiivinen vaikutus myös Venäjän kauppakumppaneiden talouteen? Todellisuus paljastuu tämän vuosikymmeneen lopussa, kun Venäjä jatkaa satamahankkeiden toteuttamista samaan tahtiin ja saa Suomenlahden satamat – Pietari, Primorsk, Vysotsk, Viipuri ja Ust-Luga – logistiikkainfrastruktuureineen toimivaksi kokonaisuudeksi.
Tämä selvitys on kvalitatiivinen, teoreettinen tutkielma Venäjän Suomenlahdella sijaitsevista satamista. Työssä selvitetään Venäjän Itämeren isompien satamien tilaa ja kehitysnäkymiä. Lisäksi työssä kerrotaan lyhyesti Venäjän ulkomaankaupan kehityksestä sekä Venäjän liikennestrategiasta, jossa pääpaino on Venäjän kansainväliseen kauppakäyntiin Itämerellä, sillä suurin osa Venäjän ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee Pietarin ja Leningradin oblastin kautta.
Aihe on ollut jo muutaman vuoden aikana logistiikka-alan kuumimpia kysymyksiä niin Venäjällä kuin Suomessakin. Suomen kautta kulkevaa Venäjän transitoliikenteen tulevaisuus näyttää epävarmalta ja herättää paljon keskusteluja Suomen mediassa. Toisaalta Venäjä on kasvavien kuljetusvirtojen ja läheisyyden takia suomalaisille logistiikkayrityksille luonnollinen laajenemissuunta. Venäjä tukee taloudenkehitystään satamiensa laajentamisella, mutta onko kyseisellä liiketoimintaympäristön muutoksella yhtä positiivinen vaikutus myös Venäjän kauppakumppaneiden talouteen? Todellisuus paljastuu tämän vuosikymmeneen lopussa, kun Venäjä jatkaa satamahankkeiden toteuttamista samaan tahtiin ja saa Suomenlahden satamat – Pietari, Primorsk, Vysotsk, Viipuri ja Ust-Luga – logistiikkainfrastruktuureineen toimivaksi kokonaisuudeksi.