Ympäristövastuullisuuteen keskittyvien messujen onnistuminen kävijöiden näkökulmasta : Savexpo
Laitila, Hanne (2010)
Laitila, Hanne
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307355
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ympäristövastuullisuuteen keskittyvien Savexpo-messujen onnistumista kävijöiden näkökulmasta. Savexpo on uusi messukonsepti, jonka ensimmäinen, ilmainen messutapahtuma järjestettiin Vantaan Myyrmäkihallissa 18.–20.9.2009. Messujen tavoitteena oli tuoda kävijöiden tietoisuuteen yrityksiä, jotka tarjoavat ympäristökuormitusta vähentäviä vaihtoehtoja ja kannustaa kuluttajia ympäristövastuullisempaan kulutuskäyttäytymiseen.
Savexpo-messujen järjestäjät tahtoivat kehittää messukonseptia entistä toimivammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa siitä, millaisiin asioihin tulisi seuraavassa messutapahtumassa kiinnittää huomiota kävijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin kävijöiden mielipiteitä messujen eri aihealueilta, sekä sitä, miksi he tulivat paikalle, mistä he saivat kuulla tapahtumasta ja vastasiko se heidän ennakko-odotuksiaan. Opinnäytetyö pyrki selvittämään myös kävijöiden suhtautumista ympäristövastuulliseen kulutukseen ja sitä, voiko Savexpossa käyminen vaikuttaa heidän kulutusvalintoihinsa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltävät aiheet ovat messut, ympäristövastuullinen kuluttaja sekä mainonta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella Savexpo-messujen aikana ja siihen vastasi 152 messukävijää. Kyselyn perusteella suurin osa kävijöistä sai tiedon tapahtumasta tuttavaltaan ja he tulivat paikalle useimmiten siksi, että Savexpon aihepiiri kiinnosti heitä. Suurimmalla osalla oli valmiiksi joitain ympäristövastuullisia kulutustottumuksia. Monet eivät koe tarvetta muuttaa kulutustottumuksiaan enää ja osa aikoi alkaa toteuttaa jatkossa Savexposta saamiaan kulutusvinkkejä. Savexpo oli kävijöiden mielestä aihealueeltaan tärkeä ja ajankohtainen. Savexpo oli suppeampi tapahtuma kuin monet vastaajat olivat luulleet, mutta enimmäkseen kävijät olivat kuitenkin tyytyväisiä ympäristöasioista saamaansa informaatioon. Suurin osa kävijöistä oli tyytymätön näytteilleasettajien määrään, messuohjelman kattavuuteen ja erityisesti Savexpon mainontaan. Silti lähes kaikki voisivat tulla messuille uudestaan ja suositella käymistä myös muille.
Savexpo-messujen järjestäjät tahtoivat kehittää messukonseptia entistä toimivammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa siitä, millaisiin asioihin tulisi seuraavassa messutapahtumassa kiinnittää huomiota kävijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin kävijöiden mielipiteitä messujen eri aihealueilta, sekä sitä, miksi he tulivat paikalle, mistä he saivat kuulla tapahtumasta ja vastasiko se heidän ennakko-odotuksiaan. Opinnäytetyö pyrki selvittämään myös kävijöiden suhtautumista ympäristövastuulliseen kulutukseen ja sitä, voiko Savexpossa käyminen vaikuttaa heidän kulutusvalintoihinsa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltävät aiheet ovat messut, ympäristövastuullinen kuluttaja sekä mainonta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella Savexpo-messujen aikana ja siihen vastasi 152 messukävijää. Kyselyn perusteella suurin osa kävijöistä sai tiedon tapahtumasta tuttavaltaan ja he tulivat paikalle useimmiten siksi, että Savexpon aihepiiri kiinnosti heitä. Suurimmalla osalla oli valmiiksi joitain ympäristövastuullisia kulutustottumuksia. Monet eivät koe tarvetta muuttaa kulutustottumuksiaan enää ja osa aikoi alkaa toteuttaa jatkossa Savexposta saamiaan kulutusvinkkejä. Savexpo oli kävijöiden mielestä aihealueeltaan tärkeä ja ajankohtainen. Savexpo oli suppeampi tapahtuma kuin monet vastaajat olivat luulleet, mutta enimmäkseen kävijät olivat kuitenkin tyytyväisiä ympäristöasioista saamaansa informaatioon. Suurin osa kävijöistä oli tyytymätön näytteilleasettajien määrään, messuohjelman kattavuuteen ja erityisesti Savexpon mainontaan. Silti lähes kaikki voisivat tulla messuille uudestaan ja suositella käymistä myös muille.