Oppimisen kehittäminen konetekniikassa vuoden 2020 osaamistarpeet huomioiden
Nieminen, Kari (2010)
Nieminen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307346
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yhteiskunnan globalisaation myötä innovatiivisuuden merkityksen lisääntymistä ja sen insinöörien (AMK) koulutukselle asettamia vaatimuksia. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia opetus- ja oppimismenetelmiä ja niiden taustalla olevia oppimiskäsityksiä. Tuloksia peilattiin Turun ammattikorkeakoulun, tekniikka, ympäristö ja talous tulosalueen kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmaan ja siinä energia- ja ympäristötekniikan suuntautumisvaihtoehdon tämänhetkisen opetuksen toteutukseen. Työssä perehdyttiin innovatiivisuuden olemukseen, innovaatioiden perusteisiin ja innovatiiviseen toimintaan oppimisyhteisölähtöisesti.
Tulevaisuuden toimintaympäristöä arvioitaessa perehdyttiin elinkeinoelämän keskusliiton (EK) toteuttamiin tutkimuksiin ja yrityskyselyihin, jotka käsittelivät suomen kone- ja metallituoteteollisuuden näkökantoja vuonna 2020 vaadittavista henkilöstön osaamistarpeista. Kyselyissä käytettiin hyväksi kolmea toimintaympäristön muutosskenaariota. Tutkimuksien tuloksina voidaan mainita, että muuttuva toimintaympäristö asettaa vaatimuksia koulutusjärjestelmän kehittämiselle. Kehittämistarpeet kohdistuvat oppimiskäsityksen tarkasteluun, opetusmenetelmien kehittämiseen monipuolisimmiksi ja joustavimmiksi, byrokratian keventämiseen, verkostoyhteistyön tehostamiseen ja ketteryyden lisäämiseen.
Turun ammattikorkeakoulun kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelman energia- ja ympäristötekniikan suuntautumisvaihtoehdon nykyistä toimintaa ja toimintaympäristöä tarkasteltiin. Tuloksien perusteella arvioitiin edellytyksiä ongelmaperustaisen oppimiskokeilun aloittamiselle kyseisessä suuntautumisvaihtoehdossa. Lisäksi laadittiin koulutusohjelmasta SWOT – analyysi, sekä analyysin perusteella luotiin kolme skenaariota tulosalueelle.
Tämän kehittämisprojektin tuloksia voidaan hyödyntää välittömästi Turun ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia uudistettaessa ja opetusprosessia toteutettaessa. Raportti voi avartaa näkemyksiä myös muiden koulutusorganisaatioiden keskuudessa.
Tulevaisuuden toimintaympäristöä arvioitaessa perehdyttiin elinkeinoelämän keskusliiton (EK) toteuttamiin tutkimuksiin ja yrityskyselyihin, jotka käsittelivät suomen kone- ja metallituoteteollisuuden näkökantoja vuonna 2020 vaadittavista henkilöstön osaamistarpeista. Kyselyissä käytettiin hyväksi kolmea toimintaympäristön muutosskenaariota. Tutkimuksien tuloksina voidaan mainita, että muuttuva toimintaympäristö asettaa vaatimuksia koulutusjärjestelmän kehittämiselle. Kehittämistarpeet kohdistuvat oppimiskäsityksen tarkasteluun, opetusmenetelmien kehittämiseen monipuolisimmiksi ja joustavimmiksi, byrokratian keventämiseen, verkostoyhteistyön tehostamiseen ja ketteryyden lisäämiseen.
Turun ammattikorkeakoulun kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelman energia- ja ympäristötekniikan suuntautumisvaihtoehdon nykyistä toimintaa ja toimintaympäristöä tarkasteltiin. Tuloksien perusteella arvioitiin edellytyksiä ongelmaperustaisen oppimiskokeilun aloittamiselle kyseisessä suuntautumisvaihtoehdossa. Lisäksi laadittiin koulutusohjelmasta SWOT – analyysi, sekä analyysin perusteella luotiin kolme skenaariota tulosalueelle.
Tämän kehittämisprojektin tuloksia voidaan hyödyntää välittömästi Turun ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia uudistettaessa ja opetusprosessia toteutettaessa. Raportti voi avartaa näkemyksiä myös muiden koulutusorganisaatioiden keskuudessa.