BOVALLIUS-AMMATTIOPISTOSTA AMMATTIIN VALMISTUVAN OPISKELIJAN SIIRTYMÄVAIHE
Tamio, Tarja (2010)
Tamio, Tarja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297276
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tamio, Tarja: Bovallius-ammattiopistosta ammattiin valmistuvan opiskelijan siirtymä-vaihe. Pieksämäki, kevät 2010, 52 s, 1 liite. Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä asioita ammattiin valmistuvan opiskelijan siirtymävaiheeseen hänen siirtyessään itsenäisempään elämään ammatillisten opintojen jälkeen liittyy. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tämä kyseinen vaihe sujuu Bovallius-ammattiopiston Pieksämäen toimipaikan henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu tapahtui sähkö-postin kautta lähetettyjen kyselylomakkeiden avulla. Kyselyitä lähetettiin kymmenelle työntekijälle ja vastauksia tuli takaisin yhdeksän, eli vastausprosentti oli erittäin hyvä.
Kyselyyn osallistuivat Bovallius-ammattiopiston henkilökunnasta opiskelijan hyvin-vointipalveluihin kuuluvat kuntoutusohjaaja, opintoneuvoja sekä opinto-ohjaaja. Lisäksi kyselyyn osallistuivat seitsemän ammattiopiston ryhmänvastuuopettajaa. Nämä henkilöt ovat keskeisesti mukana työskentelemässä ammattiin valmistuvan nuoren siirtymävai-heessa.
Kyselyn vastanneiden mielestä Bovallius-ammattiopistosta ammattiin valmistuva opis-kelija saa tukea melko riittävästi siirtymävaiheeseen. Tietoa työllistymiseen ja asumiseen liittyvissä asioissa eniten saadaan opiskelijoiden vanhemmilta ja kunnan viranomaisilta. Yhteistyö opiston sisällä sujuu vastaajien mielestä erittäin hyvin ja sisäinen tuki on riittävää. Ulkopuolisen tuen määrässä koettiin hieman hajontaa, joidenkin mielestä tuki oli hyvin riittävää ja yhden vastaajan mielestä tukea ei ole ollut lainkaan. Siir-tymävaiheen onnistumiseen vaikuttaa moniammatillisen yhteistyön sujuminen ja yleisesti ottaen yhteiskunnan taloudellinen tilanne.
Siirtymävaiheeseen tulee panostaa paljon ja hyvin suunnitellun HOJKS:n (henkilökoh-taisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) merkitystä korostetaan toimivassa moniammatillisessa yhteistyössä ja sen sujumisessa. Tutkimus oli pieni osa Bovallius-ammattiopiston toimintaa. Tutkimusta voitaisiin laajentaa koskemaan koko Bovallius-ammattiopistoa ja kuinka siirtymävaiheet sujuvat muissa toimipaikoissa. Myös tutki-muksen näkökulmaa voisi vaihtaa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin asiaa henkilökunnan näkökulmasta. Toinen näkökulma voisi olla opiskelijan näkökulma.
Asiasanat: erityistä tukea tarvitseva, opiskelijahuolto, siirtymävaihe, työllistyminen, asumispalvelut
Tamio, Tarja: Bovallius-ammattiopistosta ammattiin valmistuvan opiskelijan siirtymä-vaihe. Pieksämäki, kevät 2010, 52 s, 1 liite. Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä asioita ammattiin valmistuvan opiskelijan siirtymävaiheeseen hänen siirtyessään itsenäisempään elämään ammatillisten opintojen jälkeen liittyy. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tämä kyseinen vaihe sujuu Bovallius-ammattiopiston Pieksämäen toimipaikan henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu tapahtui sähkö-postin kautta lähetettyjen kyselylomakkeiden avulla. Kyselyitä lähetettiin kymmenelle työntekijälle ja vastauksia tuli takaisin yhdeksän, eli vastausprosentti oli erittäin hyvä.
Kyselyyn osallistuivat Bovallius-ammattiopiston henkilökunnasta opiskelijan hyvin-vointipalveluihin kuuluvat kuntoutusohjaaja, opintoneuvoja sekä opinto-ohjaaja. Lisäksi kyselyyn osallistuivat seitsemän ammattiopiston ryhmänvastuuopettajaa. Nämä henkilöt ovat keskeisesti mukana työskentelemässä ammattiin valmistuvan nuoren siirtymävai-heessa.
Kyselyn vastanneiden mielestä Bovallius-ammattiopistosta ammattiin valmistuva opis-kelija saa tukea melko riittävästi siirtymävaiheeseen. Tietoa työllistymiseen ja asumiseen liittyvissä asioissa eniten saadaan opiskelijoiden vanhemmilta ja kunnan viranomaisilta. Yhteistyö opiston sisällä sujuu vastaajien mielestä erittäin hyvin ja sisäinen tuki on riittävää. Ulkopuolisen tuen määrässä koettiin hieman hajontaa, joidenkin mielestä tuki oli hyvin riittävää ja yhden vastaajan mielestä tukea ei ole ollut lainkaan. Siir-tymävaiheen onnistumiseen vaikuttaa moniammatillisen yhteistyön sujuminen ja yleisesti ottaen yhteiskunnan taloudellinen tilanne.
Siirtymävaiheeseen tulee panostaa paljon ja hyvin suunnitellun HOJKS:n (henkilökoh-taisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) merkitystä korostetaan toimivassa moniammatillisessa yhteistyössä ja sen sujumisessa. Tutkimus oli pieni osa Bovallius-ammattiopiston toimintaa. Tutkimusta voitaisiin laajentaa koskemaan koko Bovallius-ammattiopistoa ja kuinka siirtymävaiheet sujuvat muissa toimipaikoissa. Myös tutki-muksen näkökulmaa voisi vaihtaa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin asiaa henkilökunnan näkökulmasta. Toinen näkökulma voisi olla opiskelijan näkökulma.
Asiasanat: erityistä tukea tarvitseva, opiskelijahuolto, siirtymävaihe, työllistyminen, asumispalvelut