Ammattiopiston opiskelijoiden kokemukset opiskeluterveydenhuollosta
Vankka, Riikka (2010)
Vankka, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297251
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Rauman ammattiopiston eri koulutusohjelmien opiskelijoiden kokemuksia opiskeluterveydenhuollosta ja ehdotuksia opiskeluterveydenhuollon kehittämisestä entistä opiskelijalähtöisemmäksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla opiskeluterveydenhuoltoa saadaan kehitettyä yhä paremmin ammattiopiston opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin tätä tutkimusta varten laadittua kyselylomaketta, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Rauman ammattiopiston kolmannen vuoden opiskelijat kaikista toimipisteistä lukuun ottamatta merenkulkualan opiskelijoita (N=200). Tutkimukseen osallistuvat opiskelijaryhmät valittiin satunnaisesti. Vastausprosentti oli 56 ja lopullinen aineisto muodostui 111 lomakkeesta. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisesti ja siitä laskettiin frekvenssejä ja prosentteja. Tulokset esitettiin sanallisesti ja taulukoina sekä kuvina. Kvalitatiivisen aineiston analysointiin käytettiin sisällön analyysi- menetelmää ja tulokset esitetään yhteenvetoina ja tuloksia havainnollistetaan suorina lainauksina. Terveystarkastusten sisältöön oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä ja erilaisia toimenpiteitä terveystarkastusten yhteydessä pidettiin melko tarpeellisina. Sekä terveydenhoitajan että lääkärin suorittamia terveystarkastuksia pidettiin tärkeinä. Psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita oli käsitelty melko vähän. Terveystarkastuksiin toivottiin enemmän aikaa ja niitä haluttiin järjestettävän useammin. Terveysneuvontaa opiskelijat olivat saaneet pääsääntöisesti sopivasti erilaisista aiheista. Tupakasta ja alkoholista toivottiin vähemmän terveysneuvontaa. Opiskelijoiden tarpeita pitäisi enemmän huomioida terveysneuvonnassa ja siihen pitäisi käyttää enemmän aikaa. Terveydenhoitajan tavoittamista pidettiin melko helppona. Puhelimitse terveydenhoitajan tavoitti helpoiten. Terveydenhoitajan vastaanotolla odotusajat olivat melko lyhyet. Vastaanotolla yleisimpiä käynnin syitä olivat päänsärky, flunssa ja kuume. Vastaanoton ilmapiiri koettiin pääasiassa myönteisenä. Pieni osa opiskelijoista koki ilmapiirin kiireiseksi. Opiskelijat toivoivat, että terveydenhoitaja olisi useammin tavoitettavissa ja toivottiin enemmän tiedotteita terveydenhoitajan tavoittamisesta.