Lasten terveyttä edistävä päiväkotiympäristö
Ikonen, Anne; Jolkkonen, Heli (2010)
Ikonen, Anne
Jolkkonen, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkodin henkilökunnan käsityksiä siitä, miten päiväkotiympäristö edistää lasten terveyttä. Tutkimuksemme lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja käytimme aineiston keruumenetelmänä kyselylomaketta, jossa oli avoimia teemakysymyksiä.
Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2009. Tutkimukseen osallistui 16 Kellarpellon päiväkodin työntekijää, jotka olivat lastentarhanopettajia, lastenhoitajia ja lähihoitajia. Aineiston analysoinnissa käytimme deduktiivista eli teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan lasten terveyttä edistäviä tekijöitä fyysisessä päiväkotiympäristössä olivat fyysinen turvallisuus, virikkeellisyys, hygieenisyys ja terveellisyys sekä lapsen kehitysvaiheen huomioon ottaminen. Fyysisessä ympäristössä lasten terveyteen haitallisesti vaikuttivat puutteet turvallisuudessa, terveyshaitat sekä isot päiväkotiryhmät.
Terveyttä edistäviä tekijöitä sosiaalisessa päiväkotiympäristössä olivat kaverisuhteet, hyvä vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, henkilökunnan vuorovaikutus, kumppanuus, terveyskasvatus, lapsen kehitysvaiheen huomioon ottava toiminta ja hyvä perushoito. Lasten terveyteen haitallisesti vaikuttavia tekijöitä sosiaalisessa päiväkotiympäristössä olivat ongelmat aikuisten välisessä vuorovaikutuksessa, ongelmat aikuisten ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa, puutteet toiminnassa ja puutteet perushoidossa.
Lasten terveyttä edistäviä tekijöitä psyykkisessä päiväkotiympäristössä olivat psyykkinen turvallisuus ja lapsen huomioon ottaminen. Terveyteen haitallisesti vaikuttavia tekijöitä olivat vaihtuvuus, aikuisten ominaisuudet, huono ilmapiiri ja työssä jaksaminen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää päiväkotiympäristön kehittämiseen lasten terveyttä ja hyvinvointia tukevaksi.
Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2009. Tutkimukseen osallistui 16 Kellarpellon päiväkodin työntekijää, jotka olivat lastentarhanopettajia, lastenhoitajia ja lähihoitajia. Aineiston analysoinnissa käytimme deduktiivista eli teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan lasten terveyttä edistäviä tekijöitä fyysisessä päiväkotiympäristössä olivat fyysinen turvallisuus, virikkeellisyys, hygieenisyys ja terveellisyys sekä lapsen kehitysvaiheen huomioon ottaminen. Fyysisessä ympäristössä lasten terveyteen haitallisesti vaikuttivat puutteet turvallisuudessa, terveyshaitat sekä isot päiväkotiryhmät.
Terveyttä edistäviä tekijöitä sosiaalisessa päiväkotiympäristössä olivat kaverisuhteet, hyvä vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, henkilökunnan vuorovaikutus, kumppanuus, terveyskasvatus, lapsen kehitysvaiheen huomioon ottava toiminta ja hyvä perushoito. Lasten terveyteen haitallisesti vaikuttavia tekijöitä sosiaalisessa päiväkotiympäristössä olivat ongelmat aikuisten välisessä vuorovaikutuksessa, ongelmat aikuisten ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa, puutteet toiminnassa ja puutteet perushoidossa.
Lasten terveyttä edistäviä tekijöitä psyykkisessä päiväkotiympäristössä olivat psyykkinen turvallisuus ja lapsen huomioon ottaminen. Terveyteen haitallisesti vaikuttavia tekijöitä olivat vaihtuvuus, aikuisten ominaisuudet, huono ilmapiiri ja työssä jaksaminen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää päiväkotiympäristön kehittämiseen lasten terveyttä ja hyvinvointia tukevaksi.