Kasvatuskumppanuus päivähoidon aloituskeskusteluissa : Vanhempien ja päiväkodin kasvattajien näkemyksiä aloituskeskusteluista ja lapsen kotiin tehtävistä tutustumiskäynneistä Kruununmaan päiväkodissa Hyvinkäällä
Kouhia, Tuija (2010)
Kouhia, Tuija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287179
Tiivistelmä
Kouhia, Tuija. Kasvatuskumppanuus päivähoidon aloituskeskusteluissa Vanhempien ja päiväkodin kasvattajien näkemyksiä aloituskeskusteluista ja lapsen kotiin tehtävistä tutustumiskäynneistä Kruununmaan päiväkodissa Hyvinkäällä. Järvenpää, kevät 2010. 68 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien ja päiväkodin kasvattajien ajatuksia ja kokemuksia aloituskeskusteluista ja lapsen kotiin tehtävistä tutustumiskäynneistä. Tutkimusnäkökulmana olivat kasvatuskumppanuuden periaatteet: kunnioitus, kuuleminen, dialogi ja luottamus. Lisäksi selvitettiin uusien työmenetelmien päivähoitoon ja kasvattajien työhön tuomia kehittämishaasteita. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin Kruununmaan päiväkodin vanhemmilta mielipidekartoituslomakkeella, jossa oli pääasiassa avoimia kysymyksiä. Vastauksia täydennettiin haastattelemalla kaksi vanhempaa. Päiväkodin kasvattajien näkemyksiä selvitettiin ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin ekokulttuurista lähestymistapaa, kasvatuskumppanuutta sekä Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu) -prosessia Hyvinkäällä.
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat tunsivat tulleensa lapsensa kanssa lämpimästi vastaanotetuiksi tutustumistilanteissa ja kokivat kasvattajien olevan kiinnostuneita lapsesta. Kasvattajien vuorovaikutustaitoja pidettiin pääsääntöisesti hyvinä tai kiitettävinä, mikä kertoi kuulemisesta ja dialogisesta keskustelusta. Useimmat vanhemmat ja päiväkodin kasvattajat pitivät aloituskeskustelua ja tutustumiskäyntiä kotiin merkityksellisenä sekä lapselle että vanhemmille, ja sen koettiin helpottavan lapsen päivähoidon aloittamista. Tärkeänä pidettiin tutustumisen toteuttamista lapsen ehdoilla.
Varhaiskasvatuspalvelujen kehittäminen ekokulttuurisen lähestymistavan suuntaisesti edellyttää vastaamista tiettyihin haasteisiin. Vanhempien arjen hallintaa voidaan tukea antamalla perheille vaihtoehtoja, joista he voivat valita itselleen sopivimman. Erityyppisten tutustumismahdollisuuksien järjestäminen lapsille ja vanhemmille sekä tutustumisprosessista tiedottaminen hyvissä ajoin ennen tutustumista nähtiin tärkeinä kehittämiskohteina. Monenlaisten perheiden kohtaaminen kasvatuskumppanuuden periaatteiden mukaisesti luo haasteita päivähoidon kasvattajien keskusteluvalmiuksien lisäämiseen koulutuksen kautta.
Avainsanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus, dialogisuus, perhekeskeisyys
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)+lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien ja päiväkodin kasvattajien ajatuksia ja kokemuksia aloituskeskusteluista ja lapsen kotiin tehtävistä tutustumiskäynneistä. Tutkimusnäkökulmana olivat kasvatuskumppanuuden periaatteet: kunnioitus, kuuleminen, dialogi ja luottamus. Lisäksi selvitettiin uusien työmenetelmien päivähoitoon ja kasvattajien työhön tuomia kehittämishaasteita. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin Kruununmaan päiväkodin vanhemmilta mielipidekartoituslomakkeella, jossa oli pääasiassa avoimia kysymyksiä. Vastauksia täydennettiin haastattelemalla kaksi vanhempaa. Päiväkodin kasvattajien näkemyksiä selvitettiin ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin ekokulttuurista lähestymistapaa, kasvatuskumppanuutta sekä Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu) -prosessia Hyvinkäällä.
Tuloksista ilmeni, että vanhemmat tunsivat tulleensa lapsensa kanssa lämpimästi vastaanotetuiksi tutustumistilanteissa ja kokivat kasvattajien olevan kiinnostuneita lapsesta. Kasvattajien vuorovaikutustaitoja pidettiin pääsääntöisesti hyvinä tai kiitettävinä, mikä kertoi kuulemisesta ja dialogisesta keskustelusta. Useimmat vanhemmat ja päiväkodin kasvattajat pitivät aloituskeskustelua ja tutustumiskäyntiä kotiin merkityksellisenä sekä lapselle että vanhemmille, ja sen koettiin helpottavan lapsen päivähoidon aloittamista. Tärkeänä pidettiin tutustumisen toteuttamista lapsen ehdoilla.
Varhaiskasvatuspalvelujen kehittäminen ekokulttuurisen lähestymistavan suuntaisesti edellyttää vastaamista tiettyihin haasteisiin. Vanhempien arjen hallintaa voidaan tukea antamalla perheille vaihtoehtoja, joista he voivat valita itselleen sopivimman. Erityyppisten tutustumismahdollisuuksien järjestäminen lapsille ja vanhemmille sekä tutustumisprosessista tiedottaminen hyvissä ajoin ennen tutustumista nähtiin tärkeinä kehittämiskohteina. Monenlaisten perheiden kohtaaminen kasvatuskumppanuuden periaatteiden mukaisesti luo haasteita päivähoidon kasvattajien keskusteluvalmiuksien lisäämiseen koulutuksen kautta.
Avainsanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus, dialogisuus, perhekeskeisyys