Työsuunnitelma ratatyömaalle
Tukiainen, Tuomo (2010)
Tukiainen, Tuomo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ratatyömaan työsuunnitelman teko Oy VR-Rata Ab:lle. Työn tavoitteena on laatia työvuorolista, suunnitelma tarvittavista resursseista ja niiden varaus sekä tarkka suunnitelma töiden toteutuksesta.
Työ tulee Lahti–Luumäki -tasonnostohankkeen geometriamuutosurakan käyttöön. Tasonnostohankkeen pääurakoitsija on Oy VR-Rata Ab. Geometriamuutosurakka alkoi jo vuonna 2009, mutta tämä työsuunnitelma tulee käyttöön vuodelle 2010.
Hankkeen tarkoituksena on nostaa matkustajajunien liikennöintinopeuksia 160–200 km:iin/h junatyypistä riippuen, sekä tavarajunien akselipainoja 25 tonniin nopeudella 80–100 km/h. Geometriamuutoksessa radasta poistetaan geometriset virheet, jotka ohjaavat kuormituksen väärin ratapenkereeseen ja laskevat matkustusmukavuutta suurissa nopeuksissa.
Työsuunnitelmaa varten tein Microsoft Excel taulukkolaskenta ohjelmalla yksinkertaisen taulukon, joka on nopea ja helppo täyttää sekä päivittää työkauden aikana. Myös opinnäytetyön tilaajalla oli toiveena saada mahdollisimman selkeä suunnitelma.
Työsuunnitelman tehdessä käytin paljon apuna sähkö-, hitsaus- ja ratatöistä vastaavien työnjohtajien käytännön kokemuksia työsaavutuksista. Käytin hyväkseni myös suunnittelijoiden tietoja uudesta geometriasta selvittäessäni työaikoja eri ratatyökoneille.
Saimaan ammattikorkeakoululle luovutettavasta opinnäytetyöstä jätin pois kokonaan varsinaisen työsuunnitelman, koska se sisältää luottamuksellista tietoa.
Työ tulee Lahti–Luumäki -tasonnostohankkeen geometriamuutosurakan käyttöön. Tasonnostohankkeen pääurakoitsija on Oy VR-Rata Ab. Geometriamuutosurakka alkoi jo vuonna 2009, mutta tämä työsuunnitelma tulee käyttöön vuodelle 2010.
Hankkeen tarkoituksena on nostaa matkustajajunien liikennöintinopeuksia 160–200 km:iin/h junatyypistä riippuen, sekä tavarajunien akselipainoja 25 tonniin nopeudella 80–100 km/h. Geometriamuutoksessa radasta poistetaan geometriset virheet, jotka ohjaavat kuormituksen väärin ratapenkereeseen ja laskevat matkustusmukavuutta suurissa nopeuksissa.
Työsuunnitelmaa varten tein Microsoft Excel taulukkolaskenta ohjelmalla yksinkertaisen taulukon, joka on nopea ja helppo täyttää sekä päivittää työkauden aikana. Myös opinnäytetyön tilaajalla oli toiveena saada mahdollisimman selkeä suunnitelma.
Työsuunnitelman tehdessä käytin paljon apuna sähkö-, hitsaus- ja ratatöistä vastaavien työnjohtajien käytännön kokemuksia työsaavutuksista. Käytin hyväkseni myös suunnittelijoiden tietoja uudesta geometriasta selvittäessäni työaikoja eri ratatyökoneille.
Saimaan ammattikorkeakoululle luovutettavasta opinnäytetyöstä jätin pois kokonaan varsinaisen työsuunnitelman, koska se sisältää luottamuksellista tietoa.