Prosessidraama opetus- ja oppimismenetelmänä alakoulussa
Salo, Elina (2010)
Salo, Elina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia prosessidraamaa opetus- ja oppimismenetelmänä alakoulussa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tammikuussa 2010 Torkimäen alakoulussa, Kokkolassa. Kohderyhmänä olivat kolmasluokkalaiset, joille opetettiin ympäristö- ja luonnontiedon aihetta, eläinten talvehtiminen, kolmen erilaisen draamaprosessin avulla. Draamaprosessien suunnittelun pohjana käytettiin Bowellin ja Heapin Prosessidraama-teosta, sekä oppilaiden omaa ympäristö- ja luonnontiedon kirjaa.
Kyseessä oli tapaustutkimus, jossa tutkittiin oppilaiden ja opettajien näkemyksiä ja kokemuksia prosessidraamasta, sekä prosessidraaman toimivuutta opetuksen välineenä. Tutkimusmenetelminä olivat havainnointi ja haastattelu. Draamaprosessien toimivuuden arvioinnin pohjana on käytetty muun muassa Owensin ja Barberin Draama suunnistus-teosta.
Työn lähtökohtina olivat draamamenetelmien aseman parantaminen opetusvälineinä, sekä opinnäytetyön tekijän kiinnostus prosessidraamaa ja taiteen keinoin opettamista kohtaan. Opinnäytetyössä pohditaan opetuksen toimivuuden ja oppilaiden kokemuksien lisäksi myös draaman asemaa kouluissa, sekä draamaopettajan roolia. Tulokset oppilaiden kokemuksista ja opetettavasta aiheesta oppimisesta olivat monimuotoisia, mutta yleisesti ottaen positiivisia.
Kyseessä oli tapaustutkimus, jossa tutkittiin oppilaiden ja opettajien näkemyksiä ja kokemuksia prosessidraamasta, sekä prosessidraaman toimivuutta opetuksen välineenä. Tutkimusmenetelminä olivat havainnointi ja haastattelu. Draamaprosessien toimivuuden arvioinnin pohjana on käytetty muun muassa Owensin ja Barberin Draama suunnistus-teosta.
Työn lähtökohtina olivat draamamenetelmien aseman parantaminen opetusvälineinä, sekä opinnäytetyön tekijän kiinnostus prosessidraamaa ja taiteen keinoin opettamista kohtaan. Opinnäytetyössä pohditaan opetuksen toimivuuden ja oppilaiden kokemuksien lisäksi myös draaman asemaa kouluissa, sekä draamaopettajan roolia. Tulokset oppilaiden kokemuksista ja opetettavasta aiheesta oppimisesta olivat monimuotoisia, mutta yleisesti ottaen positiivisia.