Työyhteisön tunnekoulu : toiminnallisia ja luovia menetelmiä pätkätyön ahdistamille
Mäntymäki, Alli (2010)
Mäntymäki, Alli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277040
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tilaaja on Lahden seudun nuorisoasunnot ry. LASNA. LASNA on itsenäinen yhdistys, jonka tarkoitus on toimia ensisijaisesti 18–29 -vuotiaiden lahtelaisten asunto-olojen kehittämiseksi tarjoamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, nuoren itsenäistymiskehitystä vahvistavia asumisen palveluja ja luomalla vertaistoiminnallisia asuinyhteisöjä tukemaan aikuistumista.
Toiminnallisella opinnäytetyölläni, Työyhteisön tunnekoululla, pyrin tarjoamaan LASNAn työyhteisölle välineitä niiden negatiivisten tunteiden käsittelyyn, jotka kumpuavat työsuhteiden ja rahoitusten määräaikaisuudesta, työelämän pirstaloitumisesta ja epävarmuudesta.
Tunnekoulun toiminnalliset menetelmät olivat 1) työyhteisön yhteistä työkenttää kuvaavan kartan luominen ja sen tunnekoodaaminen 2) voimamusiikki ja 3) voimauttava valokuva. Kutakin menetelmää varten varattiin oma päivänsä, jolloin keskityttiin menetelmän käyttöön ja sen vaikutuksista keskusteluun
Opinnäytetyöni tuloksena voidaan todeta, että kolmipäiväinen toiminnallinen kokonaisuus ei ole riittävä satsaus työyhteisöön, mikäli toivotaan mitattavissa olevia muutoksia yhteisön hyvinvointiin. Lisäksi kokonaisuuden tulisi olla intensiivisempi, vähintään kerran viikossa toteutuvalla aikataululla. Tällaisenaan Työyhteisön tunnekoulu tuottaa mahdollisuuden tunteiden käsittelyyn, mutta ei vie prosessia riittävän pitkälle, jotta työyhteisön jäsenet voisivat kokea turvallisuudentunteensa lisääntyneen.
Työyhteisön tunnekoulun tuotteistamisosuudessa palvelu muokattiin konkreettiseksi paletiksi, sekä sähköiseen, että paperiseen muotoon. Näin palvelu hahmottuu myös asiaan perehtymättömälle ja potentiaalisen asiakkaan on helppo valita omaan käyttöönsä soveltuvat menetelmät.
Toiminnallisella opinnäytetyölläni, Työyhteisön tunnekoululla, pyrin tarjoamaan LASNAn työyhteisölle välineitä niiden negatiivisten tunteiden käsittelyyn, jotka kumpuavat työsuhteiden ja rahoitusten määräaikaisuudesta, työelämän pirstaloitumisesta ja epävarmuudesta.
Tunnekoulun toiminnalliset menetelmät olivat 1) työyhteisön yhteistä työkenttää kuvaavan kartan luominen ja sen tunnekoodaaminen 2) voimamusiikki ja 3) voimauttava valokuva. Kutakin menetelmää varten varattiin oma päivänsä, jolloin keskityttiin menetelmän käyttöön ja sen vaikutuksista keskusteluun
Opinnäytetyöni tuloksena voidaan todeta, että kolmipäiväinen toiminnallinen kokonaisuus ei ole riittävä satsaus työyhteisöön, mikäli toivotaan mitattavissa olevia muutoksia yhteisön hyvinvointiin. Lisäksi kokonaisuuden tulisi olla intensiivisempi, vähintään kerran viikossa toteutuvalla aikataululla. Tällaisenaan Työyhteisön tunnekoulu tuottaa mahdollisuuden tunteiden käsittelyyn, mutta ei vie prosessia riittävän pitkälle, jotta työyhteisön jäsenet voisivat kokea turvallisuudentunteensa lisääntyneen.
Työyhteisön tunnekoulun tuotteistamisosuudessa palvelu muokattiin konkreettiseksi paletiksi, sekä sähköiseen, että paperiseen muotoon. Näin palvelu hahmottuu myös asiaan perehtymättömälle ja potentiaalisen asiakkaan on helppo valita omaan käyttöönsä soveltuvat menetelmät.