ISO 9001:2008 -laatustandardiin perustuvan laadunhallintajärjestelmän kehittäminen : Case: Volar Plastic Oy
Valjakka, Sauli (2010)
Valjakka, Sauli
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277020
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Volar Plastic Oy:n laadunhallintajärjestelmää niin, että se vastaa kansainvälisen ISO 9001:2008 –laatustandardin vaatimuksia. Tavoitteena oli yrityksen laadunhallintajärjestelmän kokonaisvaltaisen kehittämisen lisäksi kehittää laatujärjestelmä, jolle voidaan myöntää ISO 9001:2008 –laatustandardin mukainen laatusertifikaatti.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvennetään laadun käsitettä eri näkökulmista, laadun taloudellista merkitystä sekä yrityksen laadunhallintaan ja laadunhallintajärjestelmiin liittyviä asioita. Teoriaosassa käydään myös läpi ISO 9001:2008:n tarkoitus ja vaatimukset sekä vaatimusten taustalla olevia periaatteita.
Yrityksen laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ja ylläpito on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä toimintaa, joka vaikuttaa yrityksen toimintaan sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Laadunhallintajärjestelmän toimivuuteen vaikuttavat kaikki yrityksen toimintaprosessit, henkilöstö, asiakkaat ja muut sidosryhmät. Toimiva laadunhallintajärjestelmä on menestyvän yrityksen tärkein perusta. ISO 9001:2008 –laatustandardi antaa suuntaviivat yrityksen tuottaman laadun kokonaisvaltaiselle kehittämiselle ja ylläpidolle hyödyntämällä prosessimaisen ajattelutavan periaatteita. Laatujärjestelmän sertifiointi antaa yritykselle, asiakkaille ja muille sidosryhmille osoituksen siitä, että yrityksellä on toimiva ja suorituskykyinen laadunhallintajärjestelmä. Laatu ei enää tarkoita yksittäisen tuotteen tai palvelun virheettömyyttä. Nykyään laatu syntyy hallittujen ja suorituskykyisten prosessien yhteisvaikutuksesta, joita luodaan, ylläpidetään ja parannetaan.
Käytännön osuudessa käydään läpi Volar Plastic Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittämisprojektin vaiheet kehittämissuunnitelmasta käytännön toteutukseen ja sertifiointivalmiuteen asti. Lopuksi pohditaan projektin onnistumista ja sen vaikutuksia Volar Plastic Oy:n toimintaan.
Volar Plastic Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittämisprojekti loi yritykseen nykyaikaista laatukulttuuria. Se myös antoi kimmokkeen laadun jatkuvaan parantamiseen hyödyntämällä prosessimaista ajattelumallia.
Opinnäytetyön teoriaosassa selvennetään laadun käsitettä eri näkökulmista, laadun taloudellista merkitystä sekä yrityksen laadunhallintaan ja laadunhallintajärjestelmiin liittyviä asioita. Teoriaosassa käydään myös läpi ISO 9001:2008:n tarkoitus ja vaatimukset sekä vaatimusten taustalla olevia periaatteita.
Yrityksen laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ja ylläpito on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä toimintaa, joka vaikuttaa yrityksen toimintaan sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Laadunhallintajärjestelmän toimivuuteen vaikuttavat kaikki yrityksen toimintaprosessit, henkilöstö, asiakkaat ja muut sidosryhmät. Toimiva laadunhallintajärjestelmä on menestyvän yrityksen tärkein perusta. ISO 9001:2008 –laatustandardi antaa suuntaviivat yrityksen tuottaman laadun kokonaisvaltaiselle kehittämiselle ja ylläpidolle hyödyntämällä prosessimaisen ajattelutavan periaatteita. Laatujärjestelmän sertifiointi antaa yritykselle, asiakkaille ja muille sidosryhmille osoituksen siitä, että yrityksellä on toimiva ja suorituskykyinen laadunhallintajärjestelmä. Laatu ei enää tarkoita yksittäisen tuotteen tai palvelun virheettömyyttä. Nykyään laatu syntyy hallittujen ja suorituskykyisten prosessien yhteisvaikutuksesta, joita luodaan, ylläpidetään ja parannetaan.
Käytännön osuudessa käydään läpi Volar Plastic Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittämisprojektin vaiheet kehittämissuunnitelmasta käytännön toteutukseen ja sertifiointivalmiuteen asti. Lopuksi pohditaan projektin onnistumista ja sen vaikutuksia Volar Plastic Oy:n toimintaan.
Volar Plastic Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittämisprojekti loi yritykseen nykyaikaista laatukulttuuria. Se myös antoi kimmokkeen laadun jatkuvaan parantamiseen hyödyntämällä prosessimaista ajattelumallia.