Sisäinen työnantajakuva: Case Diacor terveyspalvelut Oy
Jussila, Satu (2010)
Jussila, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja pääongelmana on selvittää, millainen on Diacor terveyspalvelut Oy:n sisäinen työnantajakuva ja työnantajakuvan keskeiset osatekijät. Pääongelmaa selvitetään seuraavilla neljällä alaongelmalla: millainen on Diacor terveyspalvelut Oy:n tarjoama työnantajakuva, millainen on työntekijöiden toivoma työnantajakuva, millainen on työntekijöiden käsitys sisäisestä työnantajakuvasta ja onko eri taustamuuttujilla vaikutusta työnantajakuvan muodostumiseen.
Teoriaosa perustuu pääosin ammattikirjallisuuteen ja terveydenhuollon toimialasta tehtyihin yritys- sekä henkilöstötutkimuksiin. Teoriaosuudessa kuvataan työnantajakuvan syntymistä ja sen osatekijöitä ja niiden linkittymistä henkilöstöstrategian kautta henkilöstösuunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kuudella lääkäriasemalla lokakuussa 2009 kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely lähetettiin 246 työntekijälle, joista 176 osallistui tutkimukseen. Kokonaisvastausprosentti oli 71,5 %. Tutkimusta voidaan pitää kokonaistutkimuksena siihen osallistuneille kuudelle lääkäriasemalle, mutta sitä ei voi yleistää koskemaan koko Diacor terveyspalvelut Oy:n henkilöstöä. Kysely tehtiin sähköisessä muodossa, ja se analysoitiin PASW Statistics Processor 18 for Windows tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työntekijät kokivat Diacor terveyspalvelut Oy:n yrityksenä positiivisesti.
Tutkimuksessa käy ilmi, että työntekijät pitävät tärkeinä työnantajaominaisuuksina varmaa työantajaa, luotettavuutta ja hyviä koulutusmahdollisuuksia. Näistä varma työnantaja sijoittui kärkipäähän työntekijöiden arvioidessa työantajaansa. Luotettavuus ja hyvät koulutusmahdollisuudet sijoittuivat myös keskiarvojen yläpuolelle. Imagoprofiilit olivat pääosin positiivisia, mutta myös näissä oli eroja eri toimipaikoittain, ammattiryhmittäin sekä koulutustaustan perusteella
Teoriaosa perustuu pääosin ammattikirjallisuuteen ja terveydenhuollon toimialasta tehtyihin yritys- sekä henkilöstötutkimuksiin. Teoriaosuudessa kuvataan työnantajakuvan syntymistä ja sen osatekijöitä ja niiden linkittymistä henkilöstöstrategian kautta henkilöstösuunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kuudella lääkäriasemalla lokakuussa 2009 kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely lähetettiin 246 työntekijälle, joista 176 osallistui tutkimukseen. Kokonaisvastausprosentti oli 71,5 %. Tutkimusta voidaan pitää kokonaistutkimuksena siihen osallistuneille kuudelle lääkäriasemalle, mutta sitä ei voi yleistää koskemaan koko Diacor terveyspalvelut Oy:n henkilöstöä. Kysely tehtiin sähköisessä muodossa, ja se analysoitiin PASW Statistics Processor 18 for Windows tilasto-ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työntekijät kokivat Diacor terveyspalvelut Oy:n yrityksenä positiivisesti.
Tutkimuksessa käy ilmi, että työntekijät pitävät tärkeinä työnantajaominaisuuksina varmaa työantajaa, luotettavuutta ja hyviä koulutusmahdollisuuksia. Näistä varma työnantaja sijoittui kärkipäähän työntekijöiden arvioidessa työantajaansa. Luotettavuus ja hyvät koulutusmahdollisuudet sijoittuivat myös keskiarvojen yläpuolelle. Imagoprofiilit olivat pääosin positiivisia, mutta myös näissä oli eroja eri toimipaikoittain, ammattiryhmittäin sekä koulutustaustan perusteella