Päijät-Hämeen ja Lahden alueen matkailullinen imago entisessä Länsi-Suomen läänissä
Hurri, Mari (2010)
Hurri, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen matkailullinen imago ja tunnettuus Päijät-Hämeellä ja Lahden alueella oli entisessä Länsi-Suomen läänissä alkuvuodesta 2010. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lahden Alueen Kehittämisyhtiö Oy:lle (LAKES). Samaan aikaan tehtiin samalle toimeksiantajalle myös kaksi muuta Päijät-Hämeen imagoon liittyvää opinnäytetyötä, joista toinen tutki entisen Itä-Suomen läänin ja toinen entisen Etelä-Suomen läänin asukkaiden mielikuvia Päijät-Hämeestä. Tutkimusten tulosten tarkoituksena oli olla apuna Päijät-Hämeen ja Lahden alueen matkailullisen imagon arvioinnissa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin matkustusmotiiveja, matkakohteen veto-voimatekijöitä ja erilaisia imagoteorioita. Imagosta keskityttiin erityisesti kaupungin imagon muodostumiseen. Lopuksi avattiin matkailumarkkinointia eri näkökulmista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus lähetettiin sähköpostitse 24.2.2010 kaikille LAKESin ja Lahti Travelin asiakasrekistereissä oleville noin 6500 henkilölle. Vastausaikaa oli 12.3.2010 asti, ja vastauksia määräaikaan mennessä kertyi yhteensä 424. Entisestä Länsi-Suomen läänistä vastauksia oli yhteensä 49.
Tutkimuksen tulosten perusteella Päijät-Hämeen vahvoina puolina voidaan pitää vesistöjä, kaunista luontoa ja maisemia. Mahdollisuudet veneilyyn, hiihtoon, vaellukseen ja retkeilyyn koettiin hyviksi Päijät-Hämeessä. Toisaalta myös maakunnan kulttuuritarjonta monipuolisineen tapahtumineen ja teattereineen koettiin mielenkiintoiseksi. Vastaajien mielikuva Päijät-Hämeestä oli kaiken kaikkiaan melko myönteinen. Lahti oli parhaiten tunnettu kaupunki, mutta maakunnan pienemmät kunnat tarvitsisivat lisää markkinointitoimenpiteitä, sillä niiden tunnettuus oli huono. Salpausselän kisat, Finlandia-hiihto ja Sibeliustalo olivat parhaiten tunnettuja tapahtumia/paikkoja koko maakunnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin matkustusmotiiveja, matkakohteen veto-voimatekijöitä ja erilaisia imagoteorioita. Imagosta keskityttiin erityisesti kaupungin imagon muodostumiseen. Lopuksi avattiin matkailumarkkinointia eri näkökulmista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus lähetettiin sähköpostitse 24.2.2010 kaikille LAKESin ja Lahti Travelin asiakasrekistereissä oleville noin 6500 henkilölle. Vastausaikaa oli 12.3.2010 asti, ja vastauksia määräaikaan mennessä kertyi yhteensä 424. Entisestä Länsi-Suomen läänistä vastauksia oli yhteensä 49.
Tutkimuksen tulosten perusteella Päijät-Hämeen vahvoina puolina voidaan pitää vesistöjä, kaunista luontoa ja maisemia. Mahdollisuudet veneilyyn, hiihtoon, vaellukseen ja retkeilyyn koettiin hyviksi Päijät-Hämeessä. Toisaalta myös maakunnan kulttuuritarjonta monipuolisineen tapahtumineen ja teattereineen koettiin mielenkiintoiseksi. Vastaajien mielikuva Päijät-Hämeestä oli kaiken kaikkiaan melko myönteinen. Lahti oli parhaiten tunnettu kaupunki, mutta maakunnan pienemmät kunnat tarvitsisivat lisää markkinointitoimenpiteitä, sillä niiden tunnettuus oli huono. Salpausselän kisat, Finlandia-hiihto ja Sibeliustalo olivat parhaiten tunnettuja tapahtumia/paikkoja koko maakunnassa.