Tutkivan oppimisen prosessi opettajankoulutuksessa
Saari, Marita (2010)
Saari, Marita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266965
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Marita Saari
Tutkivan oppimisen prosessi opettajankoulutuksessa
59 sivua + 2 liitesivua
19.3.2010
Yliopettaja, kasvatustieteen tohtori Kaarina Ranne
TIIVISTELMÄ
Kehittämistyön tavoitteena oli perehtyä tutkivan oppimisen prosessiin ja sen toteutumiseen Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (TAOKK). Hanke perustui dokumentteihin ja viiteen teemahaastatteluun, joiden tuloksia peilasin teoriaan ja dokumentteihin. Työ on laadullinen tutkimus. Oma opettajankoulutukseni tapahtui tutkivan oppimisen menetelmällä. Halusin perehtyä syvällisemmin menetelmään.
Teemahaastatteluun valitsin neljä opettajaopiskelijaa, jotka ovat jo valmistuneet opettajiksi, ja joiden opiskelu on tapahtunut tutkivan oppimisen menetelmällä. Lisäksi haastattelin yhtä opettajaa, ryhmän johtajaa, joka on ollut mukana Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa toteutetussa työyhteisön toimintakulttuurin kehittämisohjelmassa, TOPAKKA -hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena oli tutkivan oppimisen menetelmän käyttöönotto ja muovaaminen TAOKKin toimintakulttuuria leimaavaksi tekijäksi. Toisena tavoitteena hankkeessa oli vahvistaa TAOKKin organisaation kehittymistä ja kehittämistä oppivaksi organisaatioksi.
Tutkimuksen tulokset ja dokumentit tukivat tutkivan oppimisen toteutumista Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Opettajaopiskelijoiden mukaan tutkivan oppimisen prosessi toteutui hyvin samalla tavalla. Ryhmien yhtenäisyys ja yhteistyö oli hyvä. Eri alojen edustus ryhmissä koettiin rikastuttavana asiana. Ammattialojen edustajien kesken tosin koettiin tietynlaista ristiriitaa. Kriittiset keskustelut kuuluivat kaikkien opettajaopiskelijoiden tutkivan oppimisen prosessiin. Oivallettiin, että tietynlainen vastustus kuului oppimisprosessiin. Oppimisympäristöjä pidettiin toimivina, joskin jotain selkeytystä voisi tehdä oppimisalustalla.
Ryhmän johtajan rooli tutkivassa oppimisessa oli keskeinen. Hänen toiminnassaan korostui johtamis- ja ohjaustaidot, ryhmädynamiikan tuntemus, vuorovaikutustaidot sekä eri menetelmien hallinta. Yhdeksi kehittämiskohteeksi nousi alkuinformaation jakaminen tutkivan oppimisen menetelmästä jo ennen opettajaopintojen, jotta opiskelijat pääsisivät nopeammin opiskeluun kiinni. Vertaisarvioinnin kehittäminen oppimisessa muun muassa keskustelun lisäämisenä koettiin tärkeäksi. Kokonaisuutena tutkivan oppimisen menetelmää pidettiin hyvänä, joskin aikaa, kypsyyttä ja sitoutumista vaativana lähestymistapana.
Avainsanat tutkiva oppiminen, kokemus, reflektio, ryhmädynamiikka, vuorovaikutus, oppiva organisaatio
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Marita Saari
Tutkivan oppimisen prosessi opettajankoulutuksessa
59 sivua + 2 liitesivua
19.3.2010
Yliopettaja, kasvatustieteen tohtori Kaarina Ranne
TIIVISTELMÄ
Kehittämistyön tavoitteena oli perehtyä tutkivan oppimisen prosessiin ja sen toteutumiseen Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (TAOKK). Hanke perustui dokumentteihin ja viiteen teemahaastatteluun, joiden tuloksia peilasin teoriaan ja dokumentteihin. Työ on laadullinen tutkimus. Oma opettajankoulutukseni tapahtui tutkivan oppimisen menetelmällä. Halusin perehtyä syvällisemmin menetelmään.
Teemahaastatteluun valitsin neljä opettajaopiskelijaa, jotka ovat jo valmistuneet opettajiksi, ja joiden opiskelu on tapahtunut tutkivan oppimisen menetelmällä. Lisäksi haastattelin yhtä opettajaa, ryhmän johtajaa, joka on ollut mukana Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa toteutetussa työyhteisön toimintakulttuurin kehittämisohjelmassa, TOPAKKA -hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena oli tutkivan oppimisen menetelmän käyttöönotto ja muovaaminen TAOKKin toimintakulttuuria leimaavaksi tekijäksi. Toisena tavoitteena hankkeessa oli vahvistaa TAOKKin organisaation kehittymistä ja kehittämistä oppivaksi organisaatioksi.
Tutkimuksen tulokset ja dokumentit tukivat tutkivan oppimisen toteutumista Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Opettajaopiskelijoiden mukaan tutkivan oppimisen prosessi toteutui hyvin samalla tavalla. Ryhmien yhtenäisyys ja yhteistyö oli hyvä. Eri alojen edustus ryhmissä koettiin rikastuttavana asiana. Ammattialojen edustajien kesken tosin koettiin tietynlaista ristiriitaa. Kriittiset keskustelut kuuluivat kaikkien opettajaopiskelijoiden tutkivan oppimisen prosessiin. Oivallettiin, että tietynlainen vastustus kuului oppimisprosessiin. Oppimisympäristöjä pidettiin toimivina, joskin jotain selkeytystä voisi tehdä oppimisalustalla.
Ryhmän johtajan rooli tutkivassa oppimisessa oli keskeinen. Hänen toiminnassaan korostui johtamis- ja ohjaustaidot, ryhmädynamiikan tuntemus, vuorovaikutustaidot sekä eri menetelmien hallinta. Yhdeksi kehittämiskohteeksi nousi alkuinformaation jakaminen tutkivan oppimisen menetelmästä jo ennen opettajaopintojen, jotta opiskelijat pääsisivät nopeammin opiskeluun kiinni. Vertaisarvioinnin kehittäminen oppimisessa muun muassa keskustelun lisäämisenä koettiin tärkeäksi. Kokonaisuutena tutkivan oppimisen menetelmää pidettiin hyvänä, joskin aikaa, kypsyyttä ja sitoutumista vaativana lähestymistapana.
Avainsanat tutkiva oppiminen, kokemus, reflektio, ryhmädynamiikka, vuorovaikutus, oppiva organisaatio