Havainnointi ohjelmoinnin oppimisen arviointimenetelmänä
Räsänen, Piia (2010)
Räsänen, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266922
Tiivistelmä
Arviointi kuuluu yleensä kiinteänä osana opiskeluun. Kaikkien osapuolien kannalta on tärkeää, että arviointi on objektiivista ja antaa realistisen kuvan arvioitavan osaamisesta. Yliopistoissa käytetään arvioinnin perustana hyvin yleisesti tenttejä vaikka ne helposti antavat yksipuolisen ja pinnallisen kuvan opiskelijan tiedoista. Ohjelmointi on pohjimmiltaan ongelmanratkaisua tiettyjä lainalaisuuksia noudattaen ja hyviin lopputuloksiin päädytään hyvin erilaisia teitä. Tämän vuoksi perinteinen tenttiminen vaikuttaa erityisen huonolta arviointimenetelmältä ohjelmoinnin oppimisessa. Tässä työssä tarkastellaan ohjelmoinnin alkuopetusta ja oppimisen arviointia yliopistotasolla. Arvioinnin osalta keskitytään erityisesti opettajan ohjelmointikurssin mittaan tekemiin havaintoihin arvioinnin pohjana. Työ sisältää myös kokeilun, jossa kaksi opettajaa pyrki muodostamaan opettamiensa opiskelijoiden arvosanat puhtaasti omien havaintojensa pohjalta.