Koulualueen yleissuunnitelma : Koulutuskeskus Salpauksen pihan yleissuunnitelma Vipusenkadulla
Pitkänen, Annika; Huru, Hanna (2010)
Pitkänen, Annika
Huru, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266918
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Päijät-Hämeen koulutuskonsernin Kiinteistöpalveluilta, joka vastaa myös Koulutuskeskus Salpauksen kiinteistöistä. Kohde sijaitsee Lahdessa Kytölän kaupunginosassa. Työn tavoitteena on tutkia hyvän koulunpihan ominaisuuksia ja sen vaikutuksia liikuntaan kouluympäristössä. Vuorovaikutuksessa kiinteistöjen käyttäjien ja ylläpitäjien kanssa sekä kestävän kehityksen pohjalta laaditaan yleissuunnitelma Koulutuskeskus Salpauksen Vipusenkadun alueelle.
Teoriaosuudessa käsitellään koulupihan suunnittelun lähtökohtia, esteettömyyttä, koulunpihaa liikuntaympäristönä, kestävää kehitystä sekä vuorovaikutteista suunnittelua.
Opinnäytetyön suunnitelmaosiossa on perehdytty alueen kaavatilanteeseen ja rakennuksiin sekä Koulutuskeskus Salpauksen organisaatioon. Lisäksi esitetään kuvaus suunnittelualueena olevan kampusalueen nykytilanteesta. Selvitys sisältää muun muassa alueen kulkureitit, kasvillisuuden, päällysteet ja rakenteet, valaistuksen sekä opastuksen.
Opinnäytetyöprosessin aikana mahdollistettiin alueen käyttäjien osallistuminen työn kulkuun ja ideointiin. Vuorovaikutuskeinoja olivat muun muassa henkilöstön kanssa käydyt kokoukset, Webropol-kysely sekä erilaiset haastattelut. Vastauksia ja kommentteja käytettiin pohjana yleissuunnitelman laatimisessa.
Työhön sisältyy yleissuunnitelma Vipusenkadun Koulutuskeskus Salpauksen kiinteistöjen alueelle, detaljisuunnitelmat sekä alueen kehittämisen kiireellisyysjärjestys. Työn tavoitteena on kehittää kouluympäristöä turvallisempaan ja viihtyisämpään suuntaan, jonka toteutukseen oppilaat voivat osallistua koulutöissään. Ongelmallisimpia elementtejä kampusalueella ovat suuret korkeusvaihtelut, heikko opastus sekä liikennejärjestelyt.
Teoriaosuudessa käsitellään koulupihan suunnittelun lähtökohtia, esteettömyyttä, koulunpihaa liikuntaympäristönä, kestävää kehitystä sekä vuorovaikutteista suunnittelua.
Opinnäytetyön suunnitelmaosiossa on perehdytty alueen kaavatilanteeseen ja rakennuksiin sekä Koulutuskeskus Salpauksen organisaatioon. Lisäksi esitetään kuvaus suunnittelualueena olevan kampusalueen nykytilanteesta. Selvitys sisältää muun muassa alueen kulkureitit, kasvillisuuden, päällysteet ja rakenteet, valaistuksen sekä opastuksen.
Opinnäytetyöprosessin aikana mahdollistettiin alueen käyttäjien osallistuminen työn kulkuun ja ideointiin. Vuorovaikutuskeinoja olivat muun muassa henkilöstön kanssa käydyt kokoukset, Webropol-kysely sekä erilaiset haastattelut. Vastauksia ja kommentteja käytettiin pohjana yleissuunnitelman laatimisessa.
Työhön sisältyy yleissuunnitelma Vipusenkadun Koulutuskeskus Salpauksen kiinteistöjen alueelle, detaljisuunnitelmat sekä alueen kehittämisen kiireellisyysjärjestys. Työn tavoitteena on kehittää kouluympäristöä turvallisempaan ja viihtyisämpään suuntaan, jonka toteutukseen oppilaat voivat osallistua koulutöissään. Ongelmallisimpia elementtejä kampusalueella ovat suuret korkeusvaihtelut, heikko opastus sekä liikennejärjestelyt.