Virve-koulutus valmistuville sairaanhoitajille
Miettinen, Markku; Nikkarinen, Jere; Remes, Ville (2010)
Miettinen, Markku
Nikkarinen, Jere
Remes, Ville
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266910
Tiivistelmä
Koko Suomen kattavaksi vuonna 2002 valmistuneen viranomaisradioverkon (VIRVE) käyttäjämäärä on kasvanut vuosi vuodelta. Viranomaisradioverkolla on tällä hetkellä jo yli 30 000 käyttäjää. Verkon suurimpia käyttäjäryhmiä ovat pelastustoimi, poliisitoimi, puolustusvoimat, rajavartiolaitos, tulli, sekä sosiaali- ja terveystoimi. VIRVE on vuosien saatossa yleistynyt hoitolaitosten henkilökunnan käytössä. Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman vaatimuksen mukaan terveysalojen ammattikorkeakouluissa on järjestettävä normaaliolojen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen koulutusta. Tähän sisältyy olennaisena osana myös viestinnän koulutus.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin keskeisten käsitteiden lisäksi viranomaisradioverkon merkitystä suuronnettomuuksissa, sen tarpeellisuutta päivittäisessä toiminnassa, sekä VIRVEä operatiivisen toiminnan johtamisvälineenä. Perehdyttiin myös koulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyvään teoriatietoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia koulutusmateriaali viranomaisradioverkon toiminnasta ja käytöstä, sekä toteuttaa koulutus yhdelle valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmälle. Pyrkimyksenä oli järjestää sellainen koulutus, joka antaisi viranomaisradioverkkoon liittyvät perustiedot ja -valmiudet työelämään siirtyville sairaanhoitajaopiskelijoille. Yksi keskeinen tavoite oli myös vaikuttaa tulevien sairaanhoitajien asenteisiin viranomaisradioverkkoa kohtaan. Näin kynnys VIRVE-päätelaitteiden käyttöön työelämässä voisi olla matalampi.
Opiskelijoilta kerätyn kirjallisen palautteen perusteella opiskelijat kokivat opetuksen mielenkiintoiseksi ja hyvin toteutetuksi. Sekä opiskelijat, että kouluttajat olivat yhtä mieltä siitä, että opetukseen käytetty aika, kaksi oppituntia, on liian lyhyt näin laajan ja tärkeän aiheen läpikäymiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsiteltiin keskeisten käsitteiden lisäksi viranomaisradioverkon merkitystä suuronnettomuuksissa, sen tarpeellisuutta päivittäisessä toiminnassa, sekä VIRVEä operatiivisen toiminnan johtamisvälineenä. Perehdyttiin myös koulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyvään teoriatietoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia koulutusmateriaali viranomaisradioverkon toiminnasta ja käytöstä, sekä toteuttaa koulutus yhdelle valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmälle. Pyrkimyksenä oli järjestää sellainen koulutus, joka antaisi viranomaisradioverkkoon liittyvät perustiedot ja -valmiudet työelämään siirtyville sairaanhoitajaopiskelijoille. Yksi keskeinen tavoite oli myös vaikuttaa tulevien sairaanhoitajien asenteisiin viranomaisradioverkkoa kohtaan. Näin kynnys VIRVE-päätelaitteiden käyttöön työelämässä voisi olla matalampi.
Opiskelijoilta kerätyn kirjallisen palautteen perusteella opiskelijat kokivat opetuksen mielenkiintoiseksi ja hyvin toteutetuksi. Sekä opiskelijat, että kouluttajat olivat yhtä mieltä siitä, että opetukseen käytetty aika, kaksi oppituntia, on liian lyhyt näin laajan ja tärkeän aiheen läpikäymiseen.