Markkinatutkimus lämpökäsitellyistä puutuotteista
Mikkola, Juha (2010)
Mikkola, Juha
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266881
Tiivistelmä
Tämän markkinatutkimuksen tarkoitus oli hankkia tietoa lämpökäsiteltyjen puutuotteiden tilanteesta Suomen markkinoilla. Samalla pyrittiin selvittämään mahdollisia tulevia muutoksia sekä ymmärtämään tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, mitä lämpöpuutuotteita on saatavilla ja miten tuote tunnetaan. Kysyntä ja tuotteen kehitys on myös tarkastelussa. Lämpöpuun myynnissä esiintyvät ongelmat on huomioitu tutkimuksessa.
Tutkimuksen kohderyhmiksi valittiin Kouvolan, Kotkan, Lahden ja Lappeenrannan seuduilla puutavaramyyntiä harjoittavia suuria ja keskisuuria yrityksiä. Kohderyhmien uskottiin antavan tutkimuksen onnistumisen kannalta oleellisia vastauksia. Tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Lisäksi suoritettiin sähköpostikysely kotimaisille lämpöpuun tuottajayrityksille. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan luotettavuutta tuloksiin sekä tuottajien näkemyksiä esille.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni lämpöpuun markkinoiden suuntautuvan pääasiassa vientiin ulkomaille. Suomessa lämpöpuun käyttö painottuu saunarakentamiseen ja sisustamiseen. Lämpöpuun myynninedistämisen ongelmana pidetään tuotteen korkeaa hintaa. Lisäksi asiakkaiden vanhojen tottumuksien muuttaminen ostopäätöksenteossa sekä kilpailevien tuotteiden suuri määrä rajoittavat myyntiä. Lämpöpuuta ja sen ominaisuuksia ei myöskään tunneta asiakkaiden keskuudessa vielä tarpeeksi hyvin. Tuotteen käytön määrän nousuun Suomessa uskotaan, kun ihmiset tutustuvat tuotteeseen ja tulevat yhä ympäristötietoisemmiksi.
Tutkimuksen kohderyhmiksi valittiin Kouvolan, Kotkan, Lahden ja Lappeenrannan seuduilla puutavaramyyntiä harjoittavia suuria ja keskisuuria yrityksiä. Kohderyhmien uskottiin antavan tutkimuksen onnistumisen kannalta oleellisia vastauksia. Tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Lisäksi suoritettiin sähköpostikysely kotimaisille lämpöpuun tuottajayrityksille. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan luotettavuutta tuloksiin sekä tuottajien näkemyksiä esille.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni lämpöpuun markkinoiden suuntautuvan pääasiassa vientiin ulkomaille. Suomessa lämpöpuun käyttö painottuu saunarakentamiseen ja sisustamiseen. Lämpöpuun myynninedistämisen ongelmana pidetään tuotteen korkeaa hintaa. Lisäksi asiakkaiden vanhojen tottumuksien muuttaminen ostopäätöksenteossa sekä kilpailevien tuotteiden suuri määrä rajoittavat myyntiä. Lämpöpuuta ja sen ominaisuuksia ei myöskään tunneta asiakkaiden keskuudessa vielä tarpeeksi hyvin. Tuotteen käytön määrän nousuun Suomessa uskotaan, kun ihmiset tutustuvat tuotteeseen ja tulevat yhä ympäristötietoisemmiksi.