Verkkopankkiluotot ja niiden käsittelyn kehittäminen - case Rahoitusyhtiö
Hanhisuanto, Katja (2010)
Hanhisuanto, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004256853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004256853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia verkkopankkiluottojen käsittelyä Rahoitusyhtiössä ja esittää niiden käsittelyyn muutamia kehitysehdotuksia. Tarkemmin ottaen keskitytään järjestelmiin, jotka ovat käytössä tällä hetkellä Rahoitusyhtiön luotonmyönnössä, jossa luottoja tällä hetkellä käsitellään. Lisäksi käydään läpi verkkopankkiluoton prosessi vaihe vaiheelta sekä ehdotetaan prosessiin muutoksia, mm. koskien korotushakemuksia sekä automaattipäätöksen saaneita hakemuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Rahoitusyhtiö. Yritys haluaa pysyä salaisena, joten järjestelmien tai haastateltujen henkilöiden nimiä ei työssä käytetä.
Opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää, miten verkkopankkiluottohakemuksen käsittelyssä käytettävät järjestelmät ja toimintatavat olisivat kustannustehokkaampia mahdollisesti toisella tavalla toteutettuna. Opinnäytteessä otetaan kantaa mahdollisiin uusiin järjestelmiin sekä vaihtoehtoisesti, miten jo olemassa olevia järjestelmiä voitaisiin kehittää. Lisäksi tuodaan esille asiakkaiden ymmärrys olemassa olevista neljästä eri luottomuodosta. Kustannuslaskelmia ei ole tehty, sillä alihankintakustannuksia ei ole tiedossa. Näin ollen, opinnäytteessä on vain todettu, että mikäli esimerkiksi jotakin järjestelmää pitäisi muuttaa, niin tästä aiheutuisi kustannuksia.
Opinnäytteen tausta-aineistona käytettiin suurimmaksi osaksi opinnäytteen kirjoittajan henki-lökohtaisia kokemuksia itse työstä. Lisäksi haastateltiin kehitysosastoa, luottopäälliköitä sekä kollegoita. Opinnäytteen kirjoittaja on lukenut myös yrityksen intrassa olevia salaisia materiaaleja taustatiedoksi (mm. historian selvittämiseksi), mutta varsinaisesti suoraa tietoa ei intrasta ole otettu itse opinnäytetyöhön. Varsinaisia lopputuloksia ei opinnäytteessä ole esittää, sillä opinnäytetyö tuo Rahoitusyhtiölle vain esille erilaisia näkökulmia ja kehitysehdotuksia itse verkkopankkiluottoprosessiin. On Rahoitusyhtiön oma asia päättää, kuinka he ottavat opinnäytteessä julkituodut kehityskohdat vastaan koskien konkreettista luottopäätöstyötä.
Prosessin läpikäyminen mahdollisten kehitysehdotusten jälkeen olisi täysin mahdollista, eikä aiheuttaisi Rahoitusyhtiölle suuria kustannuksia. Rahoitusyhtiön kannattaisi järjestää asiakas-tyytyväisyyskysely koskien verkkopankkiluoton hakemista ennen kehitysehdotusten täytän-töönpanoa ja kehitysehdotusten täytäntöönpanon jälkeen, minkä jälkeen voitaisiin todeta tämän opinnäytteen todelliset asiakastyytyväisyys- että kustannusvaikutukset Rahoitusyhtiön verkkopankkiluottojen käsittelyyn.
Opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää, miten verkkopankkiluottohakemuksen käsittelyssä käytettävät järjestelmät ja toimintatavat olisivat kustannustehokkaampia mahdollisesti toisella tavalla toteutettuna. Opinnäytteessä otetaan kantaa mahdollisiin uusiin järjestelmiin sekä vaihtoehtoisesti, miten jo olemassa olevia järjestelmiä voitaisiin kehittää. Lisäksi tuodaan esille asiakkaiden ymmärrys olemassa olevista neljästä eri luottomuodosta. Kustannuslaskelmia ei ole tehty, sillä alihankintakustannuksia ei ole tiedossa. Näin ollen, opinnäytteessä on vain todettu, että mikäli esimerkiksi jotakin järjestelmää pitäisi muuttaa, niin tästä aiheutuisi kustannuksia.
Opinnäytteen tausta-aineistona käytettiin suurimmaksi osaksi opinnäytteen kirjoittajan henki-lökohtaisia kokemuksia itse työstä. Lisäksi haastateltiin kehitysosastoa, luottopäälliköitä sekä kollegoita. Opinnäytteen kirjoittaja on lukenut myös yrityksen intrassa olevia salaisia materiaaleja taustatiedoksi (mm. historian selvittämiseksi), mutta varsinaisesti suoraa tietoa ei intrasta ole otettu itse opinnäytetyöhön. Varsinaisia lopputuloksia ei opinnäytteessä ole esittää, sillä opinnäytetyö tuo Rahoitusyhtiölle vain esille erilaisia näkökulmia ja kehitysehdotuksia itse verkkopankkiluottoprosessiin. On Rahoitusyhtiön oma asia päättää, kuinka he ottavat opinnäytteessä julkituodut kehityskohdat vastaan koskien konkreettista luottopäätöstyötä.
Prosessin läpikäyminen mahdollisten kehitysehdotusten jälkeen olisi täysin mahdollista, eikä aiheuttaisi Rahoitusyhtiölle suuria kustannuksia. Rahoitusyhtiön kannattaisi järjestää asiakas-tyytyväisyyskysely koskien verkkopankkiluoton hakemista ennen kehitysehdotusten täytän-töönpanoa ja kehitysehdotusten täytäntöönpanon jälkeen, minkä jälkeen voitaisiin todeta tämän opinnäytteen todelliset asiakastyytyväisyys- että kustannusvaikutukset Rahoitusyhtiön verkkopankkiluottojen käsittelyyn.