"Se on koti täällä." : Asiakastyytyväisyys Palosenmäen Palvelukoti Oy:ssä
Salonen, Katja; Väänänen, Jenny (2010)
Salonen, Katja
Väänänen, Jenny
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236792
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Palosenmäen Palvelukoti Oy:n mielenterveysasiakkaiden ja omaisten mielipiteitä yhteisöhoidosta ja sen kuntouttavasta vaikutuksesta sekä asiakkaiden ja omaisten tyytyväisyyttä ja kehittämistarpeita Palosenmäen Palvelukotiin.
Tämä opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla ja avoimella, teemoitetulla kyselyllä. Haastattelut tehtiin mielenterveysasiakkaille ja kysely lähetettiin yhdelletoista omaiselle. Haastatteluja oli kuusi ja kyselyyn vastasi kuusi omaista. Aineisto analysoitiin induktiivisella ja deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan mielenterveysasiakkaat ja omaiset olivat tyytyväisiä Palosenmäen Palvelukotiin ja siellä toteutettavaan yhteisöhoitoon sekä sen kuntouttavaan vaikutukseen. Yhteisö-hoidon periaatteet toteutuivat pääsääntöisesti hyvin ja asiakkaat pystyivät ilmaisemaan mielipiteensä avoimesti. Yhteisöhoidolla oli ollut hyvä kuntouttava vaikutus. Asiakkaiden aloitekyky, henkinen vointi, kommunikaatiokyky ja toiminnallisuus olivat parantuneet.
Asiakastyytyväisyys muodostui fyysisestä ympäristöstä, toiminnasta ja ihmissuhteista. Tyytyväisyyt-tä lisäsivät oma huone, kodinomaisuus, hyvä ruoka, viriketoiminta, hyvä hoito sekä toimivat ihmis-suhteet asiakkaiden, omaisten ja henkilökunnan välillä. Henkilökunnan avoimuutta ja rehellisyyttä pidettiin hyvänä. Kehittämistarpeita ilmeni vähän ja ne voitiin jakaa fyysiseen ympäristöön, toimintaan ja ihmissuhteisiin.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Palosenmäen toiminnan kehittämisessä, asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja palvelukodin markkinoinnissa yhteistyökumppaneille, joita ovat eri kuntien sosi-aalitoimet.
Kehittämisaiheena voisi olla opas yhteisöhoidosta Palosenmäen uusille asiakkaille ja heidän omaisille sekä uusille työntekijöille. Toinen kehittämisaihe voisi olla yhteisöhoidon kuntouttavan vaikutuksen seuraaminen Nosger-testin avulla.
Tämä opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla ja avoimella, teemoitetulla kyselyllä. Haastattelut tehtiin mielenterveysasiakkaille ja kysely lähetettiin yhdelletoista omaiselle. Haastatteluja oli kuusi ja kyselyyn vastasi kuusi omaista. Aineisto analysoitiin induktiivisella ja deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan mielenterveysasiakkaat ja omaiset olivat tyytyväisiä Palosenmäen Palvelukotiin ja siellä toteutettavaan yhteisöhoitoon sekä sen kuntouttavaan vaikutukseen. Yhteisö-hoidon periaatteet toteutuivat pääsääntöisesti hyvin ja asiakkaat pystyivät ilmaisemaan mielipiteensä avoimesti. Yhteisöhoidolla oli ollut hyvä kuntouttava vaikutus. Asiakkaiden aloitekyky, henkinen vointi, kommunikaatiokyky ja toiminnallisuus olivat parantuneet.
Asiakastyytyväisyys muodostui fyysisestä ympäristöstä, toiminnasta ja ihmissuhteista. Tyytyväisyyt-tä lisäsivät oma huone, kodinomaisuus, hyvä ruoka, viriketoiminta, hyvä hoito sekä toimivat ihmis-suhteet asiakkaiden, omaisten ja henkilökunnan välillä. Henkilökunnan avoimuutta ja rehellisyyttä pidettiin hyvänä. Kehittämistarpeita ilmeni vähän ja ne voitiin jakaa fyysiseen ympäristöön, toimintaan ja ihmissuhteisiin.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Palosenmäen toiminnan kehittämisessä, asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja palvelukodin markkinoinnissa yhteistyökumppaneille, joita ovat eri kuntien sosi-aalitoimet.
Kehittämisaiheena voisi olla opas yhteisöhoidosta Palosenmäen uusille asiakkaille ja heidän omaisille sekä uusille työntekijöille. Toinen kehittämisaihe voisi olla yhteisöhoidon kuntouttavan vaikutuksen seuraaminen Nosger-testin avulla.