Kuluttajakäyttäytyminen tapahtuman aikana
Karlsson, Leila (2010)
Karlsson, Leila
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226761
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuluttajakäyttäytymistä. Työn tarkoitus on valottaa hieman tapahtuman aikaista kuluttajakäyttäytymistä. Työn toimeksiantaja on Lahden ammattikorkekoulun Matkailun ala. Tämä työ on osa laajempaa kokonaisuutta, joka koostuu kolmesta erillisestä opinnäytetyöstä: kuluttajakäyttäytyminen ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on strukturoitu haastattelu. Haastattelin syksyllä 2009 järjestettyjen Fitness expo-messujen sekä Lokamarkkinoiden osallistujia. Molemmat tapahtumat järjestettiin Lahdessa.
Työn kannalta merkittäviä asioita ovat kaikki ne tekijät, jotka vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen, sekä tietenkin tapahtumiin liittyvä teoria.
Haastattelujen kysymykset käsittelivät kuluttajien motivaatiotekijöitä sekä seuran, tapahtumaympäristön ja pääsymaksun vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen tapahtuman aikana. Tutkimustuloksia on tulkittu kummastakin tapahtumasta erikseen sekä yhdessä, verraten ja pohtien eroja ja yhtäläisyyksiä.
Tulokset osoittivat, kuinka tärkeitä oheispalvelut ovat kuluttajille. On myös tärkeää kerätä palautetta kuluttajilta. Kuluttajien antaman palautteen innoittama kehitys lisää kuluttajien tyytyväisyyttä sekä viestittää kuluttajille, että heidän tarpeensa huomioidaan. Ainoastaan toimintaa kehittämällä voidaan asiakkaille tarjota sitä lisäarvoa, joka saa asiakkaan palaamaan yritykseen.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on strukturoitu haastattelu. Haastattelin syksyllä 2009 järjestettyjen Fitness expo-messujen sekä Lokamarkkinoiden osallistujia. Molemmat tapahtumat järjestettiin Lahdessa.
Työn kannalta merkittäviä asioita ovat kaikki ne tekijät, jotka vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen, sekä tietenkin tapahtumiin liittyvä teoria.
Haastattelujen kysymykset käsittelivät kuluttajien motivaatiotekijöitä sekä seuran, tapahtumaympäristön ja pääsymaksun vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen tapahtuman aikana. Tutkimustuloksia on tulkittu kummastakin tapahtumasta erikseen sekä yhdessä, verraten ja pohtien eroja ja yhtäläisyyksiä.
Tulokset osoittivat, kuinka tärkeitä oheispalvelut ovat kuluttajille. On myös tärkeää kerätä palautetta kuluttajilta. Kuluttajien antaman palautteen innoittama kehitys lisää kuluttajien tyytyväisyyttä sekä viestittää kuluttajille, että heidän tarpeensa huomioidaan. Ainoastaan toimintaa kehittämällä voidaan asiakkaille tarjota sitä lisäarvoa, joka saa asiakkaan palaamaan yritykseen.