Näkyvyyttä matkailukohteen palveluille viikko-ohjelman avulla : Lahti Travel Oy
Hietala, Sanna; Huhtala, Erika (2010)
Hietala, Sanna
Huhtala, Erika
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226756
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä aiheena on viikko-ohjelman suunnittelu Lahteen kesäksi 2009. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Lahti Travel Oy.
Tietoperustaosuudessa käsitellään viikko-ohjelman rakentamisen kannalta tärkeitä käsitteitä. Tietoperustassa selvitetään Lahden piirteitä matkakohteena, sekä matkailukohteen vetovoimaa, sesonkeja, matkailukohteen asiakkaita sekä asiak-kaiden segmentointia. Viikko-ohjelmaa tarkastellaan myös matkailutuotteena. Matkailutuotteen erityispiirteitä avataan tuotteistamisen ja matkailutuotteen markkinoinnin kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viikko-ohjelma kesälle 2009. Viikko-ohjelma muodostuu kulttuurillisista kohteista, sekä liikunnallisista tuotteista ja aktiviteeteista. Näiden kohteiden ja aktiviteettien koettiin teoriaan pohjautuen sopivan viikko-ohjelmaan. Viikko-ohjelman segmenttinä ovat Lahden hotellien asukkaat. Ohjelman avulla haluttiin parantaa näiden matkailijoiden viihtyvyyttä Lahdessa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan päätellä, että viikko-ohjelmien käyttäminen on hyödyllistä matkakohteille. Viikko-ohjelmien avulla matkakohteeseen saapuville matkailijoille voidaan välittää monipuolinen kuva kohteen palveluista. Matkailijoiden löytäessä palvelut ja aktiviteetit matkailukohteen yritykset hyötyvät. Viikko-ohjelmien jakelu on kuitenkin hoidettava hyvin, jotta ne saavuttavat matkailijat.
Tietoperustaosuudessa käsitellään viikko-ohjelman rakentamisen kannalta tärkeitä käsitteitä. Tietoperustassa selvitetään Lahden piirteitä matkakohteena, sekä matkailukohteen vetovoimaa, sesonkeja, matkailukohteen asiakkaita sekä asiak-kaiden segmentointia. Viikko-ohjelmaa tarkastellaan myös matkailutuotteena. Matkailutuotteen erityispiirteitä avataan tuotteistamisen ja matkailutuotteen markkinoinnin kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viikko-ohjelma kesälle 2009. Viikko-ohjelma muodostuu kulttuurillisista kohteista, sekä liikunnallisista tuotteista ja aktiviteeteista. Näiden kohteiden ja aktiviteettien koettiin teoriaan pohjautuen sopivan viikko-ohjelmaan. Viikko-ohjelman segmenttinä ovat Lahden hotellien asukkaat. Ohjelman avulla haluttiin parantaa näiden matkailijoiden viihtyvyyttä Lahdessa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan päätellä, että viikko-ohjelmien käyttäminen on hyödyllistä matkakohteille. Viikko-ohjelmien avulla matkakohteeseen saapuville matkailijoille voidaan välittää monipuolinen kuva kohteen palveluista. Matkailijoiden löytäessä palvelut ja aktiviteetit matkailukohteen yritykset hyötyvät. Viikko-ohjelmien jakelu on kuitenkin hoidettava hyvin, jotta ne saavuttavat matkailijat.