Tervetuloa joukkoon! : Tietopaketti Sokos Hotel Arinan vastaanoton uudelle työntekijälle
Mustakangas, Juho (2010)
Mustakangas, Juho
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sokos Hotel Arina ja työelämäohjaajana hotellipäällikkö Tiina Vähäkuopus. Sokos Hotel Arina sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla, Oulussa. Oulun on Suomen kuudenneksi suurin kaupunki. Sokos Hotel Arina on toiminut Oulussa jo vuodesta 1938 lähtien. 2000-luvun alussa hotelli uudistui täysin, ja vuonna 2003 avattiin täysin uudistunut Sokos Hotel Arina. Sokos Hotel Arina tarjoaa majoituspalveluiden lisäksi kokous- ja ravintolapalveluita. Sokos Hotels -ketjun yhteiset arvot ja visio ovat asiakaslähtöisyys, vastuullisuus, tuloksellisuus, uudistuminen ja kumppanuus.
Työn tavoitteena oli tehdä päivitetty perehdyttämisopas Sokos Hotel Arinan vastaanottoon. Työn edetessä perehdyttämisopas muotoutui tietopaketiksi, josta selviää lyhyesti ja ytimekkäästi vastaanoton työtehtävät ja muut henkilöstöohjeet. Materiaali tietopakettia varten kerättiin haastatteluilla ja tutkijan omien kokemusten pohjalta. Tavoitteena oli, että tietopakettia käytetään perehdyttämisen tukena.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut, jotka suoritettiin sähköpostitse.
Teoreettisessa tietoperustassa keskityttiin henkilöstöjohtamiseen. Tietoperustassa pyrittiin keskittymään henkilöstöjohtamisen keskeisiin käsitteisiin, henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen. Henkilöstöjohtaminen itsessään käsitteenä on laaja, joten tutkija halusi selventää termiin liittyvää käsitteistöä. Henkilöstöjohtamisen lisäksi teoreettinen tietoperusta sisälsi osion perehdyttämisestä. Työssä kuvailtiin teoreettisen tietoperustan lisäksi tietopaketin sisältö ja muoto. Tarkoituksena on, että lukijaa saa kuvan tietopaketista ilman sen näkemistä. Teoreettinen tietoperusta tukee tehtyä tietopakettia.
Työn tavoitteena oli tehdä päivitetty perehdyttämisopas Sokos Hotel Arinan vastaanottoon. Työn edetessä perehdyttämisopas muotoutui tietopaketiksi, josta selviää lyhyesti ja ytimekkäästi vastaanoton työtehtävät ja muut henkilöstöohjeet. Materiaali tietopakettia varten kerättiin haastatteluilla ja tutkijan omien kokemusten pohjalta. Tavoitteena oli, että tietopakettia käytetään perehdyttämisen tukena.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut, jotka suoritettiin sähköpostitse.
Teoreettisessa tietoperustassa keskityttiin henkilöstöjohtamiseen. Tietoperustassa pyrittiin keskittymään henkilöstöjohtamisen keskeisiin käsitteisiin, henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen. Henkilöstöjohtaminen itsessään käsitteenä on laaja, joten tutkija halusi selventää termiin liittyvää käsitteistöä. Henkilöstöjohtamisen lisäksi teoreettinen tietoperusta sisälsi osion perehdyttämisestä. Työssä kuvailtiin teoreettisen tietoperustan lisäksi tietopaketin sisältö ja muoto. Tarkoituksena on, että lukijaa saa kuvan tietopaketista ilman sen näkemistä. Teoreettinen tietoperusta tukee tehtyä tietopakettia.