Koulukiinteistön peruskorjauksen tarkastelu : Esimerkkikohteena Hatanpään lukio
Lindell, Jussi (2010)
Lindell, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216673
Tiivistelmä
Hatanpään lukiolle tehtiin peruskorjaus kevään 2008 ja kesän 2009 välillä. Opinnäytetyössä käsitellään peruskorjaushankkeen eri vaiheita tarveselvityksestä aina vastaanottovaiheeseen ja selvitetään, kuinka kyseiset vaiheet on suoritettu. Lisäksi työssä tarkastellaan, miten kohteen energiatehokkuus ja sisäilmaolosuhteet on otettu huomioon hankkeen edetessä. Työssä pyritään myös arvioimaan perusparannus- ja laajennustöiden onnistuminen.
Tämä työ eli Hatanpään lukion rakennushanke on niin ikään mukana PirCO2-jatkohankeprojektissa, joka on osa energiansäästöohjelmaa, johon Tampereen kaupunki on sitoutunut. Tässä työssä pohditaankin, kuinka koulukiinteistön korjaus toteutetaan niin, että energiaa voitaisiin käyttää mahdollisimman tehokkaasti ja hallitusti. On tärkeä panostaa tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheeseen niin, että hankkeelle pystytään asettamaan tavoitteet riittävän tarkasti. Näin saadaan energiatehokas ja taloudellinen lopputulos, joka samalla tyydyttää sekä tilaajaa että käyttäjää.
Tämä työ eli Hatanpään lukion rakennushanke on niin ikään mukana PirCO2-jatkohankeprojektissa, joka on osa energiansäästöohjelmaa, johon Tampereen kaupunki on sitoutunut. Tässä työssä pohditaankin, kuinka koulukiinteistön korjaus toteutetaan niin, että energiaa voitaisiin käyttää mahdollisimman tehokkaasti ja hallitusti. On tärkeä panostaa tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheeseen niin, että hankkeelle pystytään asettamaan tavoitteet riittävän tarkasti. Näin saadaan energiatehokas ja taloudellinen lopputulos, joka samalla tyydyttää sekä tilaajaa että käyttäjää.