Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijoiden Suomi-tietämys ja asenteet kotimaanmatkailuun : onko Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun opintoja syytä kehittää kotimaalähtöisempään suuntaan?
Sikala, Riikka; Vornanen, Jonna (2010)
Sikala, Riikka
Vornanen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004216671
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoiminta ja palvelut -yksikkö. Työn tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun koulutusohjelman opintojen kotimaalähtöisyyttä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaiset valmiudet restonomiopiskelijoilla on toimia Suomen matkailun parissa ja sen kehittäjinä valmistuttuaan. Tätä selvitettiin tutkimalla opiskelijoiden asenteita kotimaanmatkailua kohtaan sekä tuomalla esille heidän tietämystään Suomesta.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Yhteensä 92 Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijaa vastasi strukturoituun kyselyyn marraskuussa 2009. Heidän keskuudestaan koottiin 15 haastateltavaa, joista muodostettiin neljä teemahaastatteluryhmää. Haastattelut suoritettiin joulukuun 2009 aikana.
Tulokseksi saatiin, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijoiden asenne kotimaanmatkailua kohtaan on yleisesti ottaen myönteinen ja asenne paranee iän lisääntyessä. Tästä huolimatta ulkomaanmatkoja ei olla valmiita korvaamaan kotimaanmatkoilla. Suomi-tietämyksessä on parantamisen varaa, sillä tietämys oli suurimmaksi osaksi keskitasoa tai huonompi. Haastatteluista ilmeni, että koulutusohjelmaan halutaan lisää matkailuun, erityisesti Suomen matkailuun liittyviä opintoja, jotka tällä hetkellä puuttuvat koulutusohjelmasta. Opiskelijoiden mielestä nuoriin tulisi kohdistaa enemmän matkailun markkinointia, jotta kotimaanmatkailu saataisiin kiinnostavaksi.
Työn avulla toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa matkailun opintojen sisällöstä ja voi sitä kautta kehittää matkailun koulutusohjelmaa. Myös opiskelijoista saadaan hyödyllistä tietoa. Lisäksi työstä hyötyvät matkailualan työnantajat Suomessa, mikäli restonomien ammattitaito on entistä kotimaa-lähtöisempi.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Yhteensä 92 Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijaa vastasi strukturoituun kyselyyn marraskuussa 2009. Heidän keskuudestaan koottiin 15 haastateltavaa, joista muodostettiin neljä teemahaastatteluryhmää. Haastattelut suoritettiin joulukuun 2009 aikana.
Tulokseksi saatiin, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijoiden asenne kotimaanmatkailua kohtaan on yleisesti ottaen myönteinen ja asenne paranee iän lisääntyessä. Tästä huolimatta ulkomaanmatkoja ei olla valmiita korvaamaan kotimaanmatkoilla. Suomi-tietämyksessä on parantamisen varaa, sillä tietämys oli suurimmaksi osaksi keskitasoa tai huonompi. Haastatteluista ilmeni, että koulutusohjelmaan halutaan lisää matkailuun, erityisesti Suomen matkailuun liittyviä opintoja, jotka tällä hetkellä puuttuvat koulutusohjelmasta. Opiskelijoiden mielestä nuoriin tulisi kohdistaa enemmän matkailun markkinointia, jotta kotimaanmatkailu saataisiin kiinnostavaksi.
Työn avulla toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa matkailun opintojen sisällöstä ja voi sitä kautta kehittää matkailun koulutusohjelmaa. Myös opiskelijoista saadaan hyödyllistä tietoa. Lisäksi työstä hyötyvät matkailualan työnantajat Suomessa, mikäli restonomien ammattitaito on entistä kotimaa-lähtöisempi.