Asiakas on aina tärkein : Menokenkä Oy:n asiakastyytyväisyystutkimus
Tuukkanen, Paula (2010)
Tuukkanen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206635
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää laukaalaisen kenkäkaupan Menokenkä Oy:n asiakastyytyväisyyden tasoa. Toimeksiantajana toimi yritystään vuoden ajan pyörittänyt Maarit Lahtinen. Tutkimus keskittyi sisäiseen saatavuuteen asiakaspalvelua painottaen. Asiakkaille muodostunut hintamielikuva oli myös kiinnostuksen kohteena. Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselykaavake oli kaksipuolinen A4-arkki.
Kysymykset koostuivat viidestä eri osa-alueesta: asiakaspalvelusta, valikoimasta, tuotteiden esillepanosta, liikkeen viihtyisyydestä ja hintatasosta. Tavoitteena oli selvittää, onko yrittäjä tehnyt oikean suuntaisia ratkaisuja ja missä osa-alueissa koetaan tyytymättömyyttä. Avoimilla vastauskentillä oli tarkoitus saada kehitysehdotuksia. Tutkimuslomake oli viikon ajan täytettävissä yrityksen tiloissa, samaan aikaan, kun yrityksessä vietettiin yksivuotissyntymäpäiviä. Kaikki vastaajat osallistuivat 50 euron lahjakortin arvontaan.
Hyväksytysti täytettyjä lomakkeita kertyi 73 kappaletta. Tulokset syötettiin Sphinx -ohjelmaan, josta muodostettujen taulukoiden avulla saatiin tulokset havainnolliseen muotoon. Tulosten perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluun ja kaikki olivat saaneet sitä tarvitessa. Vastaajista 70 prosenttia oli täysin samaan mieltä siitä, että palvelu oli asiantuntevaa. Valikoimaan tyytyväisyys jakaantui lähes tasan täysin samaa mieltä - ja samaa mieltä -vastauksiin ja vain yksi prosentti vastaajista oli eri mieltä. Muutama kehitysehdotus saatiin avoimeen kenttään. Naisten valikoimaan oltiin tyytyväisiä, mutta miesten valikoiman suhteen tyytyväisyydestä ei saatu selkeää kuvaa. Liikkeen hintatasoa pidettiin keskihintaisena. Melkein kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä liikkeen viihtyisyyteen ja kaikki olivat tyytyväisiä tuotteiden esillepanoon. Viimeisestä kysymyksestä yrittäjä sai pelkästään ruusuja.
Kysymykset koostuivat viidestä eri osa-alueesta: asiakaspalvelusta, valikoimasta, tuotteiden esillepanosta, liikkeen viihtyisyydestä ja hintatasosta. Tavoitteena oli selvittää, onko yrittäjä tehnyt oikean suuntaisia ratkaisuja ja missä osa-alueissa koetaan tyytymättömyyttä. Avoimilla vastauskentillä oli tarkoitus saada kehitysehdotuksia. Tutkimuslomake oli viikon ajan täytettävissä yrityksen tiloissa, samaan aikaan, kun yrityksessä vietettiin yksivuotissyntymäpäiviä. Kaikki vastaajat osallistuivat 50 euron lahjakortin arvontaan.
Hyväksytysti täytettyjä lomakkeita kertyi 73 kappaletta. Tulokset syötettiin Sphinx -ohjelmaan, josta muodostettujen taulukoiden avulla saatiin tulokset havainnolliseen muotoon. Tulosten perusteella asiakkaat olivat tyytyväisiä palveluun ja kaikki olivat saaneet sitä tarvitessa. Vastaajista 70 prosenttia oli täysin samaan mieltä siitä, että palvelu oli asiantuntevaa. Valikoimaan tyytyväisyys jakaantui lähes tasan täysin samaa mieltä - ja samaa mieltä -vastauksiin ja vain yksi prosentti vastaajista oli eri mieltä. Muutama kehitysehdotus saatiin avoimeen kenttään. Naisten valikoimaan oltiin tyytyväisiä, mutta miesten valikoiman suhteen tyytyväisyydestä ei saatu selkeää kuvaa. Liikkeen hintatasoa pidettiin keskihintaisena. Melkein kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä liikkeen viihtyisyyteen ja kaikki olivat tyytyväisiä tuotteiden esillepanoon. Viimeisestä kysymyksestä yrittäjä sai pelkästään ruusuja.