Harmonikan Paljetremolo : Lihasvoimaa vai tekniikkaa?
Auvinen, Oiva (2010)
Auvinen, Oiva
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166523
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni tutkin harmonikan paljetremoloa, tärkeintä ja vaikuttavinta harmonikansoitossa käytettävää tehokeinoa. Kokoan paljetremolotietoutta lähdekirjallisuudesta ja sekä omista kokemuksistani opiskelija- ja opettajaurani ajalta. Työn ohjaajina toimivat Kaija Huhtanen ja Marja Vuori.
Harmonikansoiton oppaissa soittotekniikasta on yleensä kerrottu varsin niukasti. Soittotekniikan opettaminen tapahtuu yleensä opettajan johdolla ja perustuu hiljaiseen tietoon, joka välittyy sukupolvelta toiselle ja opettajalta oppilaalle. Myös suomeksi kirjoitettuja tutkimuksia harmonikan soittotekniikasta on edelleenkin vähän. Suomenkielisiä paljetremolo-oppaita löytyy vain yksi, Veikko Ahvenaisen Paljetremolokoulu harmonikalle. Tarve ajanmukaiselle paljetremolo-oppaalle on ilmeinen.
Paljetremolo opetellaan nykyään vähän ylimalkaisesti jonkun sävellyksen pienenä teknisenä osana vaihtelevalla menestyksellä. Samalla paljetekniikan osa-alue, pal-jetremolo, koetaan usein hankalaksi ja paljon fyysistä voimaa vaativaksi. Tässä työssä pohdin kysymystä siitä, voiko paljetremolon oppia soittamaan suhteellisen vähällä fyysisellä ponnistelulla? Mitä pitää huomioida, jotta paljetremolon voi opetella tarkoituksenmukaisesti?
Tuloksena totean muun muassa että hyvä soittoasento mahdollistaa rentouden etsimisen ja löytämisen myös paljetremolon soittamisessa. Hyvässä soittoasennossa on sovitettava yhteen soittajan fyysiset ominaisuudet, joita yleensä ei voi muuttaa, instrumentin mittasuhteet ja mekaaninen toiminta. Tärkeää on myös sovittaa vasemman käden liikeradat yhdensuuntaisiksi harmonikan palkeen ja bassopään liikeratojen kanssa.
Fysiikan lait vaikuttavat myös harmonikansoitossa, inertian ja liikkeen jatkuvuuden lakien hyödyntäminen vähentää lihastyön määrää ja antaa aikaa lihasten rentoutukselle. Turhan lihastyön minimointi vähentää suoraan fyysistä rasittavuutta.
Koska me kaikki olemme erilaisia yksilöitä, niin kullekin oppijalle on löydettävä hänelle tehokkain ja sopivin tapa oppia.
Olemassa olevien paljetremolo-oppaiden avulla voi paljetremolon oppia ilman opettajan ohjausta, mutta tulos ei aina ole työmäärään suhteutettuna paras mahdollinen
Harmonikansoiton oppaissa soittotekniikasta on yleensä kerrottu varsin niukasti. Soittotekniikan opettaminen tapahtuu yleensä opettajan johdolla ja perustuu hiljaiseen tietoon, joka välittyy sukupolvelta toiselle ja opettajalta oppilaalle. Myös suomeksi kirjoitettuja tutkimuksia harmonikan soittotekniikasta on edelleenkin vähän. Suomenkielisiä paljetremolo-oppaita löytyy vain yksi, Veikko Ahvenaisen Paljetremolokoulu harmonikalle. Tarve ajanmukaiselle paljetremolo-oppaalle on ilmeinen.
Paljetremolo opetellaan nykyään vähän ylimalkaisesti jonkun sävellyksen pienenä teknisenä osana vaihtelevalla menestyksellä. Samalla paljetekniikan osa-alue, pal-jetremolo, koetaan usein hankalaksi ja paljon fyysistä voimaa vaativaksi. Tässä työssä pohdin kysymystä siitä, voiko paljetremolon oppia soittamaan suhteellisen vähällä fyysisellä ponnistelulla? Mitä pitää huomioida, jotta paljetremolon voi opetella tarkoituksenmukaisesti?
Tuloksena totean muun muassa että hyvä soittoasento mahdollistaa rentouden etsimisen ja löytämisen myös paljetremolon soittamisessa. Hyvässä soittoasennossa on sovitettava yhteen soittajan fyysiset ominaisuudet, joita yleensä ei voi muuttaa, instrumentin mittasuhteet ja mekaaninen toiminta. Tärkeää on myös sovittaa vasemman käden liikeradat yhdensuuntaisiksi harmonikan palkeen ja bassopään liikeratojen kanssa.
Fysiikan lait vaikuttavat myös harmonikansoitossa, inertian ja liikkeen jatkuvuuden lakien hyödyntäminen vähentää lihastyön määrää ja antaa aikaa lihasten rentoutukselle. Turhan lihastyön minimointi vähentää suoraan fyysistä rasittavuutta.
Koska me kaikki olemme erilaisia yksilöitä, niin kullekin oppijalle on löydettävä hänelle tehokkain ja sopivin tapa oppia.
Olemassa olevien paljetremolo-oppaiden avulla voi paljetremolon oppia ilman opettajan ohjausta, mutta tulos ei aina ole työmäärään suhteutettuna paras mahdollinen