RIA-SOVELLUSKEHITYS : Case: Asiakashallintajärjestelmä
Savolainen, Mikko; Mikkonen, Joni (2010)
Savolainen, Mikko
Mikkonen, Joni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156491
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa web-pohjainen asiakashallintajärjestelmä, parhaiten tarkoitukseen soveltuvaa RIA-teknologiaa hyödyntäen. Järjestelmän tuli olla käyttöjärjestelmäriippumaton ja toimia www-selaimella. Näin ollen tietoihin pääsee käsiksi useimmilta tietokoneilta tai mobiililaitteilta internet-yhteyden yli. Toteutettavan järjestelmän odotetaan korvaavan asiakkaiden vanhat paperille kirjoitetut yhteystiedot ja käyntikortit.
Tutkimusosio jakautui kolmeen vaiheeseen, joista ensimmäisessä tutkittiin yleisesti rikkaita internet-sovelluksia, vertailtiin niiden eri ominaisuuksia sekä selvitettiin mitä annettavaa RIA-teknologioilla on sähköiseen liiketoimintaan. Toisessa vaiheessa tutkittiin yleisesti web-sovellusten käytettävyyttä ja RIA-sovellusten mukanaan tuomia, käytettävyyttä parantavia ominaisuuksia. Tutkimusosion viimeinen osa oli varsinainen asiakashallintajärjestelmä-projekti, jossa käytiin läpi projektin eri vaiheet ensiaskelista, suunnittelusta, toteutuksesta ja testauksesta aina valmiiseen järjestelmään asti.
Työn tuloksista kävi ilmi, että RIA-sovelluksilla on paljonkin annettavaa sähköiseen liiketoimintaan ja sen kehittämiseen. Ne mahdollistavat käyttäjälleen entistä rikkaamman käyttökokemuksen ja tehostavat suuren tietomäärän hallintaa. Lisäksi niitä on nopea kehittää ja helppo jakaa eteenpäin. RIA-sovellukset nostavat myös käytettävyyden uudelle, entistä korkeammalle tasolle, tuomalla työpöytäsovellusten hyvän ja tehokkaan käytettävyyden myös web-sovelluksiin.
Projektiosion tuloksena syntyi onnistunut, toimeksiantajan vaatimukset ja toiveet täyttävä asiakashallintajärjestelmä ja projektin tuottamat dokumentit, joista tärkeimmät liitettiin myös opinnäytetyöhön. Hyvä jatkotutkimus aihe voisi olla RIA-sovellusten soveltuvuus mobiililaitteisiin. Kyseinen aihe on erittäin ajankohtainen nyt ja varsinkin lähitulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa web-pohjainen asiakashallintajärjestelmä, parhaiten tarkoitukseen soveltuvaa RIA-teknologiaa hyödyntäen. Järjestelmän tuli olla käyttöjärjestelmäriippumaton ja toimia www-selaimella. Näin ollen tietoihin pääsee käsiksi useimmilta tietokoneilta tai mobiililaitteilta internet-yhteyden yli. Toteutettavan järjestelmän odotetaan korvaavan asiakkaiden vanhat paperille kirjoitetut yhteystiedot ja käyntikortit.
Tutkimusosio jakautui kolmeen vaiheeseen, joista ensimmäisessä tutkittiin yleisesti rikkaita internet-sovelluksia, vertailtiin niiden eri ominaisuuksia sekä selvitettiin mitä annettavaa RIA-teknologioilla on sähköiseen liiketoimintaan. Toisessa vaiheessa tutkittiin yleisesti web-sovellusten käytettävyyttä ja RIA-sovellusten mukanaan tuomia, käytettävyyttä parantavia ominaisuuksia. Tutkimusosion viimeinen osa oli varsinainen asiakashallintajärjestelmä-projekti, jossa käytiin läpi projektin eri vaiheet ensiaskelista, suunnittelusta, toteutuksesta ja testauksesta aina valmiiseen järjestelmään asti.
Työn tuloksista kävi ilmi, että RIA-sovelluksilla on paljonkin annettavaa sähköiseen liiketoimintaan ja sen kehittämiseen. Ne mahdollistavat käyttäjälleen entistä rikkaamman käyttökokemuksen ja tehostavat suuren tietomäärän hallintaa. Lisäksi niitä on nopea kehittää ja helppo jakaa eteenpäin. RIA-sovellukset nostavat myös käytettävyyden uudelle, entistä korkeammalle tasolle, tuomalla työpöytäsovellusten hyvän ja tehokkaan käytettävyyden myös web-sovelluksiin.
Projektiosion tuloksena syntyi onnistunut, toimeksiantajan vaatimukset ja toiveet täyttävä asiakashallintajärjestelmä ja projektin tuottamat dokumentit, joista tärkeimmät liitettiin myös opinnäytetyöhön. Hyvä jatkotutkimus aihe voisi olla RIA-sovellusten soveltuvuus mobiililaitteisiin. Kyseinen aihe on erittäin ajankohtainen nyt ja varsinkin lähitulevaisuudessa.