SPONSORING - A PART OF COMPANY'S MARKETING COMMUNICATION : CASE: JALAS - URHO VILJANMAA OY
Kauko, Karri-Pekka (2010)
Kauko, Karri-Pekka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004146480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004146480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mitä on sponsorointi ja miten se on osa yrityksien jokapäiväistä markkinointiviestintää. Opinnäytetyö suoritettiin lähes kokonaan omakohtaisena tutkimuksena perustuen sponsoroinnin teoriaa käsittelevään kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkastellaan aluksi käsitettä sponsorointi ja verrataan sen eroja mainontaan ja hyväntekeväisyyteen, sekä käydään läpi sponsoroinnin strategiat ja tavoitteet. Lopuksi sponsorointi sijoitetaan markkinointiviestinnän kenttään ja tarkastellaan sponsorointia yhtenä osana yrityksien markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön empiriaosassa tarkastellaan esimerkkiyritys Jalaksen sponsorointitoimia. Yrityksen sponsoroinnin herättämiä mielikuvia tullaan tutkimaan ja analysoimaan käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Sponsoroinnin käsitteestä jokaisella on varmasti omat tulkintansa, sillä sponsoroinnin tarkoituksesta riippuen sen merkitykset voivat vaihdella. Yrityksille sponsoroinnista on kuitenkin kehkeytynyt markkinointiviestinnän väline, jolla tavoitellaan vastahyötyjä. Näkyvyys on yksi keskeinen elementti sponsoroinnissa; usein sponsoroinnin tuloksia arvioidaankin näkyvyyden laskennallisen arvon mukaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkastellaan aluksi käsitettä sponsorointi ja verrataan sen eroja mainontaan ja hyväntekeväisyyteen, sekä käydään läpi sponsoroinnin strategiat ja tavoitteet. Lopuksi sponsorointi sijoitetaan markkinointiviestinnän kenttään ja tarkastellaan sponsorointia yhtenä osana yrityksien markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön empiriaosassa tarkastellaan esimerkkiyritys Jalaksen sponsorointitoimia. Yrityksen sponsoroinnin herättämiä mielikuvia tullaan tutkimaan ja analysoimaan käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Sponsoroinnin käsitteestä jokaisella on varmasti omat tulkintansa, sillä sponsoroinnin tarkoituksesta riippuen sen merkitykset voivat vaihdella. Yrityksille sponsoroinnista on kuitenkin kehkeytynyt markkinointiviestinnän väline, jolla tavoitellaan vastahyötyjä. Näkyvyys on yksi keskeinen elementti sponsoroinnissa; usein sponsoroinnin tuloksia arvioidaankin näkyvyyden laskennallisen arvon mukaan.