Peliohjain
Pulkkinen, Markus (2009)
Pulkkinen, Markus
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136389
Tiivistelmä
Kajaanin ammattikorkeakoululla on pelilaboratorio, joka tekee yhteistyötä sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusohjelman
kanssa. Yhteistyön seurauksena on tullut tarve suunnitella pelejä myös vanhuksille sekä potilaille,
joiden motoriikka on rajoittunut. Kuitenkaan tarkoitukseen sopivaa peliohjainta ei ole kaupallisesti saatavana.
Insinöörityön tavoitteena oli siis suunnitella ja valmistaa peliohjain vanhuksille sekä motoriikaltaan rajoittuneille.
Laite tuli olla USB-liitännällä varustettu sekä toimia ilman ajurien asentamista Windows-ympäristössä. USBliitäntä
valittiin sen yleisyyden takia, jotta peliohjain ei olisi sidottu mihinkään yksittäiseen tietokoneeseen.
Rakenteeltaan laite on erittäin helppokäyttöinen, eikä vaadi sorminäppäryyttä lainkaan. Rakenteessa painotettiin
erityisesti käytettävyyttä ja tukevuutta. Laite tuli olla myös turvallinen käyttää, joten kaikki terävät reunat täytyi
poistaa. Elektroniikan suunnittelussa otettiin huomioon myös mahdollinen jatkokehitys sekä lisälaitteet. Ohjelmiston
pohjana käytettiin Atmel-opetuskortin näppäimistöesimerkkiä, koska tässä ohjelmassa oli USB:n ohjaus jo
valmiiksi suunniteltu.
Työ vaati eletroniikan, ohjelmoinnin ja mekaniikan tuntemusta, joten suunnittelu ja rakentaminen olivat monipuolista.
Työn tulos oli peliohjain, joka eraa selkeästi perinteisestä peliohjaimesta mutta sisältäisi lähes samat
ominaisuudet. Laite on sellaisenaan valmis käytettäväksi tarkoitukseensa, mutta sarjatuotantoon se ei ilman jatkokehitystä
ole soveltuva.
kanssa. Yhteistyön seurauksena on tullut tarve suunnitella pelejä myös vanhuksille sekä potilaille,
joiden motoriikka on rajoittunut. Kuitenkaan tarkoitukseen sopivaa peliohjainta ei ole kaupallisesti saatavana.
Insinöörityön tavoitteena oli siis suunnitella ja valmistaa peliohjain vanhuksille sekä motoriikaltaan rajoittuneille.
Laite tuli olla USB-liitännällä varustettu sekä toimia ilman ajurien asentamista Windows-ympäristössä. USBliitäntä
valittiin sen yleisyyden takia, jotta peliohjain ei olisi sidottu mihinkään yksittäiseen tietokoneeseen.
Rakenteeltaan laite on erittäin helppokäyttöinen, eikä vaadi sorminäppäryyttä lainkaan. Rakenteessa painotettiin
erityisesti käytettävyyttä ja tukevuutta. Laite tuli olla myös turvallinen käyttää, joten kaikki terävät reunat täytyi
poistaa. Elektroniikan suunnittelussa otettiin huomioon myös mahdollinen jatkokehitys sekä lisälaitteet. Ohjelmiston
pohjana käytettiin Atmel-opetuskortin näppäimistöesimerkkiä, koska tässä ohjelmassa oli USB:n ohjaus jo
valmiiksi suunniteltu.
Työ vaati eletroniikan, ohjelmoinnin ja mekaniikan tuntemusta, joten suunnittelu ja rakentaminen olivat monipuolista.
Työn tulos oli peliohjain, joka eraa selkeästi perinteisestä peliohjaimesta mutta sisältäisi lähes samat
ominaisuudet. Laite on sellaisenaan valmis käytettäväksi tarkoitukseensa, mutta sarjatuotantoon se ei ilman jatkokehitystä
ole soveltuva.